fot. pl.wikipedia.org

Poprawia się jakość pasażerskich przewozów kolejowych

Z roku na rok poprawia się jakość pasażerskich przewozów kolejowych. Według Urzędu Transportu Kolejowego maleje ilość nieprawidłowości wykrytych w czasie kontroli składów kolejowych. Równocześnie rośnie świadomość pasażerów o prawach do odszkodowania za niedogodności w podróży.

Czas wakacji to czas urlopów. Na miejsce wypoczynku trzeba jednak dotrzeć. Coraz więcej Polaków wybiera pociąg. Dlaczego? Nie trzeba spędzać wielu godzin za kierownicą, a komfort oraz bezpieczeństwo podróży są dobre i wciąż ulegają poprawie.

Niestety czasem kolejową podróż uprzykrzają niedomykające się okna i drzwi. Jednak według UTK – który systematycznie kontroluje składy pasażerskie – ilość niedogodności maleje.

– Podczas licznych czynności kontrolnych stwierdzamy, że ilość nieprawidłowości spada i to bardzo cieszy. Średnio statystycznie podczas takich kontroli stwierdzamy jedną nieprawidłowość – one są różnego ciężaru gatunkowego – powiedział Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W lipcu przeprowadzono 42 dodatkowe kontrole. Inspektorzy w sposób szczególny zwrócili uwagę na bezpieczeństwo podróży, w tym zły stan techniczny pociągu, niewłaściwe oznakowanie i wyposażenie wagonów, wadliwe działanie monitoringu czy brak kwalifikacji maszynistów. Liczy się także czystość wagonów i sprawna klimatyzacja.

Za nieprawidłowości przewoźnikowi kolejowemu grozi kara.

– W przypadku, kiedy taka decyzja nie zostałaby wdrożona, prezesa UTK, jesteśmy w stanie nałożyć na przewoźnika karę, albo – jeśliby tu była jakaś zwłoka – 5 tysięcy euro za jeden dzień zwłoki – mówił Ignacy Góra.

Inspektor Urzędu Transportu Kolejowego Kamil Świętoń podkreślił natomiast, że każdy z niezadowolonych pasażerów może złożyć reklamację.

– Może określić roszczenie samodzielnie. Przewoźnik może potem uznać to roszczenie w całości, w części albo ewentualnie odrzucić. Jeżeli odrzuci roszczenie pasażera, ten może się odwołać lub złożyć wniosek do rzecznika prawa pasażera przy prezesie UTK o polubowne rozpatrzenie takiego sporu – wyjaśnił Kamil Świętoń.

W pierwszym półroczu tego roku do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego trafiło 612 skarg. Dotyczyły głównie niewłaściwej obsługi przez pracowników kas biletowych, niekomfortowych warunków przejazdu i opóźnień. Za opóźnienie pociągu dalekobieżnego od godziny do dwóch przysługuje pasażerowi zwrot w wartości 25 proc. ceny biletu, powyżej dwóch godzin – połowy ceny biletu.

Staramy się pracować nad poprawą jakości i bezpieczeństwa podróży – oświadczyła rzecznik PKP Intercity Agnieszka Serbeńska. Spółka chce wydać na inwestycje 7 mld zł w przeciągu 5 lat.

– W lutym podpisaliśmy umowę z fabryką Cegielski w Poznaniu na kupno 55 nowych wagonów, podpisaliśmy w maju z Newagiem umowę na kupno 20 nowych lokomotyw, mamy umowy z Pesą bydgoską na modernizację 233 wagonów – zaznaczyła Agnieszka Serbeńska.

Jak dodała, przewozy kolejowe PKP Intercity cieszą się rosnącym zainteresowaniem podróżnych.

– W tym półroczu już przewieźliśmy ponad 21 mln i to jest o 1 mln więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego – poinformowała rzecznik PKP Intercity.

Po modernizacji część lokomotyw i wagonów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej.

TV Trwam News/RIRM

drukuj