materiały prasowe

Kraków: od poniedziałku festiwal Misteria Paschalia

Wykonanie „Mesjasza” Georga Friedricha Haendla zainauguruje w poniedziałek wieczorem 15. festiwal Misteria Paschalia, który trwał będzie w Wielkim Tygodniu w Krakowie. Tematem przewodnim tegorocznej edycji wydarzenia jest dawna muzyka brytyjska.

Dzieło Haendla w wersji londyńskiej z 1743 r. wykona w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej szkocki zespół Dunedin Consort pod dyrekcją Johna Butta. Temu wybitnemu dyrygentowi i muzykologowi, specjaliście od dawnych praktyk wykonawczych i autorowi uznanych odczytań dzieł kompozytorów angielskich doby baroku została powierzona piecza nad programem i kształtem artystycznym tegorocznej edycji festiwalu.

Poniedziałkowy koncert otworzy także główne pasmo koncertowe Misteria Paschalia zatytułowane „Vanitas”.

Założeniem odświeżonego w zeszłym roku festiwalu jest prezentowanie programu co roku skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Po ostatniej edycji, poświęconej dawnej muzyce francuskiej, teraz zaprezentowane będą przede wszystkim arcydzieła muzyki brytyjskiej w wykonaniu najsłynniejszych zespołów, dyrygentów i solistów z Wysp Brytyjskich oraz innych państw Europy.

W programie ośmiodniowego festiwalu Misteria Paschalia znalazły się dwa cykle koncertowe z muzyką renesansu i baroku, na które złoży się 13 koncertów w najpiękniejszych krakowskich kościołach. Program zaprezentuje głównie brytyjską muzykę napisaną przed końcem XVIII wieku.

John Butt wystąpi ze swoim zespołem Dunedin Consort podczas trzech festiwalowych wieczorów. Oprócz poniedziałkowego koncertu będą to dwa występy na zamknięcie festiwalu Misteria Paschalia. Najpierw w Niedzielę Wielkanocną w Centrum Kongresowym ICE Kraków zespół przedstawi oratorium Haendla – Samson. Dzień później brytyjski tenor – Ian Bostridge wykona arie z oper Henry’ego Purcella.

Podczas wtorkowego koncertu, pochodzący z Wielkiej Brytanii, zespół Stile Antico wykona program złożony z kompozycji pisanych za panowania Elżbiety I oraz Augusta II Mocnego, by pokazać związki kulturowe łączące dwie europejskie stolice: Londyn i Warszawę.

W Wielką Środę – w pierwszej z przygotowanych na Festiwal Misteria Paschalia światowych premier – muzycy angielscy (Tercia Realidad i His Majesty’s Sagbutts and Cornetts) i polscy (Chór Capelli Cracoviensis) zaprezentują rekonstrukcję żałobnych nieszporów według staroangielskiej tradycji.

W Wielki Piątek Pasję wg św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha wykona jeden z najwybitniejszych brytyjskich zespołów parających się wykonawstwem historycznym – Orchestra of the Age of Enlightenment, którą poprowadzi, jednocześnie interpretując partię Ewangelisty, tenor Mark Padmore.

Podczas koncertu w Wielką Sobotę zaprezentują się dyrygent Vincent Dumestre i jego orkiestra Le Poeme Harmonique. Przedstawią oni program zatytułowany Son of England, który został zbudowany wokół postaci kompozytora Henry’ego Purcella. Podczas tradycyjnego wielkosobotniego koncertu w Kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce wykonane będzie Lachrimae, or Seven Tears Johna Dowlanda.

Motywem przewodnim drugiego festiwalowego cyklu zatytułowanego „Lachrimae” będzie elżbietańska melancholia. W ramach cyklu wystąpią m.in. wirtuozi lutni: Thomas Dunford z towarzyszeniem sopranistki Lei Desandre oraz Paul O’Dette z solowym recitalem. Zagra też gitarzysta Raphael Rogiński, który przedstawi swoją interpretację lutniowych renesansowych dzieł angielskich.

PAP/RIRM

drukuj