fot. PAP/Tomasz Gzell

Zakończyło się spotkanie minister edukacji z „Solidarnością”

Po niespełna dwóch godzinach zakończyło się spotkanie minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej i przewodniczącego Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Ryszarda Proksy. Uczestnicy spotkania umówili się na dalsze rozmowy w sprawie ewentualnych nowych rozwiązań.

Tematem rozmów była aktualna sytuacja nauczycieli i protest tej grupy zawodowej prowadzony w siedzibie Kuratorium Oświaty w Krakowie. W spotkaniu poza minister Zalewską uczestniczył także wiceminister Maciej Kopeć. Ze strony „Solidarności” w spotkaniu – poza Proksą – uczestniczyli też członek Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” ds. dialogu społecznego i negocjacji Henryk Nakonieczny i przewodniczący Sekretariatu Służb Publicznych Jerzy Wielgus.

„Obu stronom zależało na przedstawieniu obiektywnej sytuacji, z wyraźnym zaakcentowaniem dokonanych już lub będących w trakcie realizacji postulatów związków zawodowych, w tym podwyżek płac nauczycieli. Obie strony zapewniły, że dołożą wszelkich starań, by napięta sytuacja, która ma miejsce chociażby w siedzibie małopolskiego kuratora oświaty wróciła do normy” – podkreśliło ministerstwo edukacji w komunikacie przesłanym PAP.

Poinformowano, że uczestnicy spotkania umówili się na dalsze rozmowy w sprawie ewentualnych nowych rozwiązań. Wkrótce ma zostać podany termin kolejnego spotkania.

Resort edukacji podkreślił, że „Solidarność”, wraz z innymi związkami zawodowymi, to ważni partnerzy rozmów z MEN.

„Od początku kadencji minister Anny Zalewskiej prowadzony jest dialog z oświatowymi związkami zawodowymi. Spełniliśmy większość postulatów m.in. Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ +Solidarność+. Łącznie odbyło się prawie dwieście spotkań w różnej formule” – wskazało ministerstwo.

Rzecznik prasowa oświatowej „Solidarności” Olga Zielińska powiedziała, że spotkanie odbyło się w siedzibie „Solidarności” przy ul. Prostej w Warszawie, a nie – jak wcześniej informowano – w gmachu MEN. Zielińska dodała, że po rozmowach Proksa udał się do protestującej grupy nauczycieli w Krakowie. Zapowiedziała, że wybierają się tam także związkowcy z innych części kraju.

Grupa blisko 10 nauczycieli z oświatowej „Solidarności”, m.in. z Krakowa, Nowego Sącza i z Nowego Targu, rozpoczęła w poniedziałek okupację małopolskiego kuratorium oświaty. Zapowiedziała, że jest ona „bezterminowa”. Nauczyciele zamierzają w dzień i w nocy przebywać na terenie małopolskiego kuratorium oświaty. Jak poinformowała PAP we wtorek przewodnicząca Sekcji Oświaty Regionu Małopolskiego NSZZ Solidarność Agata Łyko, do protestujących mają dołączyć przedstawiciele z Warszawy, Kielc i z Gdyni.

„Są też ci zapowiedziani z Wrocławia, Poznania, Leszna, i jeszcze inni” – podała.

Protestujący w kuratorium domagają się podniesienia wynagrodzenia zasadniczego pracowników oświaty o 15 proc. z wyrównaniem od stycznia 2019 r., a od 2020 r. o kolejne 15 proc. Chcą też wycofania przepisów o wydłużonej ścieżce awansu zawodowego nauczycieli oraz powrotu do poprzednich rozwiązań dotyczących oceny pracy nauczycieli.

W wystosowanym w poniedziałek piśmie do premiera Mateusza Morawieckiego związkowcy napisali, że są oburzeni powielanymi przez niektórych polityką stereotypami dotyczącymi czasu pracy nauczycieli czy też odsyłaniem ich do programu „500 plus” w celu poprawienia sytuacji materialnej.

„Większość z nas czeka już 30 lat na poprawę warunków pracy i płacy, a swoje dzieci wychowaliśmy, nie korzystając z żadnej finansowej pomocy państwa. Teraz domagamy się godnych wynagrodzeń” – podkreślili.

„Brak efektów rozmów w sprawie wysokości podwyżek w oświacie pomiędzy stroną rządową a NSZZ +Solidarność+ jest powodem lawinowo narastającego niezadowolenia i napięcia w szkołach i placówkach oświatowych. Konsekwencją tego jest wchodzenie w spory zbiorowe przez oświatowe struktury NSZZ +Solidarność+ w całej Polsce. Mamy pełną świadomość, że to nie dyrektor danej placówki jest stroną w tym sporze tylko rząd RP. Oczekujemy, że jako premier rządu podejmie Pan zdecydowane działania w tym zakresie” – czytamy w piśmie.

Minister edukacji narodowej Anna Zalewska pytana we wtorek w Telewizji WP m.in. o akcję protestacyjną związkowców z oświatowej „Solidarności” powiedziała, że rząd nie jest stroną sporu zbiorowego.

„Jeżeli chodzi o ustawę o sporach zbiorowych, mówi ona o pracodawcy, a pracodawca to dyrektor szkoły” – mówiła. Dopytywana o to, czy wybierze się do Krakowa, podkreśliła: „Nie ma takiej sytuacji, w której bym nie rozmawiała z nauczycielami. Ja te postulaty realizuję trzeci rok” – powiedziała szefowa MEN.

„Oddałam wszystko, co zabrali moi poprzednicy” – dodała.

Odnosząc się do postulatu płacowego protestujących w Krakowie, Zalewska powiedziała: „Rozpoczęliśmy podwyżki (…) Czytamy postulaty, większość rozpoczęliśmy realizować, tylko trzeba te postulaty rozłożyć na kolejne miesiące”. Pytana zaś o postulat skrócenia wydłużonej w ubiegłym roku ścieżki awansu zawodowego nauczycieli poinformowała, że są przepisy, które pozwalają na skrócenie awansu.

Minister mówiła także: „(Nauczyciel – PAP) to zawód zapomniany przez moich poprzedników”.

„Ostatnia podwyżka była w 2012 r. właściwie z pieniędzy samorządowców. Nauczyciele pojawili się w głośnych zapowiedziach przed +piątką Morawieckiego+, przed +piątką Kaczyńskiego+, to było trzy razy pięć. To 168 (zł – PAP), dodać 166, dodać 174” – przypomniała minister edukacji.

Chodzi o trzy podwyżki wynagrodzeń nauczycieli po 5 proc., zapowiedziane w 2017 r. przez ówczesną premier Beatę Szydło. Pierwszą podwyżkę nauczycielom przyznano od kwietnia 2018 r., drugą – od stycznia 2019 r. Trzecią mają otrzymać – zgodnie z projektem nowelizacji ustawy Karta nauczyciela – we wrześniu 2019 r.. Pierwotnie trzecią podwyżkę nauczyciele mieli dostać styczniu 2020 r.

„Przyśpieszyliśmy, chcemy się spotkać w pół drogi” – zaznaczyła.

„Oprócz tego, że w minimalnym wynagrodzeniu pojawiają się, w ciągu 17 miesięcy, znaczące podwyżki, to jeszcze kilkaset milionów złotych na dodatkowe rozwiązania, a to dodatkowe zajęcia, które będą płatne, a to 200, 400 i 500 zł dla wyróżniających się nauczycieli, a to 1000 zł na start dla nauczyciela stażysty” – wyliczała Zalewska, mówiąc o podwyżkach i propozycjach, jakie złożyła nauczycielskim związkom zawodowym podczas styczniowych negocjacji płacowych.

Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w styczniu powołała komitet protestacyjno-strajkowy, który zdecydował, że do 15 marca w szkołach i placówkach oświatowych mają się rozpocząć procedury sporu zbiorowego.

Nie jest jedynym związkiem w oświacie, który rozpoczął procedury sporu zbiorowego. W połowie stycznia rozpoczęły je Związek Nauczycielstwa Polskiego i Wolny Związek Zawodowy „Solidarność – Oświata”, należący do Forum Związków Zawodowych.

Decyzją ZNP od 5 marca do 25 marca trwa referendum strajkowe we wszystkich szkołach i placówkach, z którymi w ramach prowadzonego sporu zbiorowego zakończono etap mediacji, nie osiągając porozumienia w sprawie żądania podwyższenia wynagrodzeń zasadniczych o 1 tys. zł. FZZ prowadzi referendum strajkowe od 6 marca.

Jeśli taka będzie wyrażona w referendum wola większości, strajk rozpocznie się 8 kwietnia. Oznacza to, że jego termin może zbiec się z zaplanowanymi na kwiecień egzaminami zewnętrznymi: 10, 11 i 12 kwietnia ma odbyć się egzamin gimnazjalny, 15, 16 i 17 kwietnia – egzamin ósmoklasisty, a 6 maja matury.

ZNP chce zwiększenia o 1000 zł tzw. kwoty bazowej służącej do wyliczania średniego wynagrodzenia nauczycieli. FZZ żąda zwiększenia o 1000 zł wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli na wszystkich stopniach awansu zawodowego. Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” domagała się wcześniej podwyżki o 15 proc. jeszcze w tym roku, a później poinformowała, że żąda m.in. podniesienia płac w oświacie podobnie jak w resortach mundurowych, czyli nie mniej niż 650 zł od stycznia tego roku i kolejnych 15 proc. od stycznia 2020 r. do wynagrodzenia zasadniczego bez względu na stopień awansu zawodowego nauczyciela.

PAP/RIRM

drukuj