UOKiK wszczął postępowanie sprawdzające w związku ze zjawiskiem promowania tzw. scamu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam, którego celem jest wprowadzenie konsumentów w błąd. To kolejne działanie Urzędu związane z reklamą w mediach społecznościowych.
Jak wskazał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny, przykładem scamu jest informowanie o nieistniejących promocjach czy ukrywanie istotnych cech produktu.
https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1465230940435886081
Do takich reklam dochodzi podczas sprzedawania produktów przez sklepy internetowe powstające tylko na potrzeby konkretnej kampanii reklamowej.
Sklep internetowy po zebraniu pieniędzy od klientów może nie realizować zamówień lub zakończyć działalność. Klienci pozostają bez wsparcia posprzedażowego związanego z prawem m.in. do odstąpienia od umowy.
Czy wiesz, co to jest scam❓ Np. influencer zachwala produkt, informuje, że ma mocno obniżoną cenę. Okazuje się, że promocja cenowa jest fałszywa, a konsumenci nie otrzymują produktu ⬇️⬇️⬇️ pic.twitter.com/bX95U14KRp
— UOKiK (@UOKiKgovPL) November 29, 2021
Dlatego UOKiK rozpoczął postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowanie scamu.
– Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy reklamowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działanie. Odbiorcami treści w mediach społecznościowych są w dużej mierze osoby młode, które ufają, że jeśli ktoś poleca produkt, to jest z niego zadowolony, a nie dlatego, iż dostał za to wynagrodzenie – podkreślił Tomasz Chróstny.
UOKiK zauważył, że scam szybko znika z sieci, dlatego zwrócił się do internautów o anonimowe zgłaszanie reklam scam na adres [email protected].
https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1465269249757396993
To kolejne działanie związane z reklamą w mediach społecznościowych. We wrześniu UOKiK zajął się sprawą nieoznaczania postów reklamowych jako sponsorowanych.
W toku postępowania wielu twórców zmieniło swoje praktyki. Wobec tych, którzy nie współpracowali z Urzędem, wszczęto postępowania dot. nałożenia kary.
RIRM