fot. twitter.com/UOKiKgovPL

UOKiK przyjrzy się działaniom, jakie podejmują nadawcy telewizji

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się działaniom, jakie podejmują nadawcy telewizji. Sprawdzi m.in., czy sprzedaż pakietów programów telewizyjnych operatorom (w tym sieciom kablowym) przez nadawców ogranicza konkurencję.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów napływają liczne skargi operatorów telewizyjnych na sposób sprzedaży programów przez nadawców.

– Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że nie mają możliwości wyboru pojedynczych programów lub ich zakup jest ekonomicznie nieopłacalny i dlatego muszą nabywać je w pakiecie, także wówczas, gdy część z nich nie będzie atrakcyjna dla klientów – mówił Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wielu konsumentów – odbiorców telewizji ma problem z dostępem do swoich ulubionych programów. Muszą wykupić je w pakiecie z takimi, które zupełnie ich nie interesują.

– Pakiety mogą być narzucane również sieciom kablowym, zaś koszt przerzucany na konsumenta, który niejednokrotnie otrzymuje ofertę diametralnie odbiegającą od jego realnych potrzeb jako widza – zaznaczył Tomasz Chróstny.

Dlatego UOKiK wychodzi naprzeciw. W postępowaniu wyjaśniającym przyjrzy się relacjom pomiędzy nadawcami a operatorami. W szczególności telewizji kablowych i platform cyfrowych.

– W tym celu zweryfikujemy, jaki wpływ na przychody z reklam osiągany przez nadawców ma sprzedawanie przez nich paczek programów oraz na ile pakietyzacja może ograniczać dostęp do rynku mniejszym nadawcom – podkreślił prezes UOKiK.

Postępowanie wyjaśniające nie jest prowadzone przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli jednak na podstawie zebranych informacji okaże się, że nadawcy naruszają prawo, wówczas zostaną postawione im zarzuty dotyczące stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Grozi za to kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.

TV Trwam News

drukuj