115 mln zł kary dla właścicieli sklepów Biedronka za naruszenie praw konsumentów
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył 115 mln zł kary na właściciela sieci sklepów Biedronka. To odpowiedź na liczne sygnały klientów dot. nieprawidłowego uwidaczniania cen.
Do #UOKiK napływały setki sygnałów od konsumentów dotyczące wyższych cen w kasie, niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze w sieci #Biedronka . Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska pic.twitter.com/cF9fEP9Sai
— UOKiK (@UOKiKgovPL) August 10, 2020
Konsumenci w skargach wskazywali, że cena w kasie okazywała się wyższa niż ta widoczna na sklepowych półkach. W wielu przypadkach brakowało też cen przy towarze. Praktyki te potwierdziły także zlecone przez UOKiK kontrole Inspekcji Handlowej. Z ustaleń Urzędu wynika, że nieprawidłowości trwały co najmniej od 2016 r. To oznacza, że właściciel sieci sklepów Biedronka przez kilka lat naruszał prawa konsumentów – mówił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
– Kupujący w tej sieci płacili, co do zasady więcej niż w momencie wyboru produktu ze sklepowej półki. To niedopuszczalna praktyka. Dla przedsiębiorcy mogła przez wiele lat generować nienależne korzyści finansowe. Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów, jakim kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Nie może dochodzić zatem do sytuacji, gdy masowo naruszane są podstawowe prawa konsumenckie. Długotrwała praktyka właściciela sieci Biedronka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów, dlatego właśnie zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary finansowej w wysokości 115 mln złotych – dodał prezes UOKiK.
Tomasz Chróstny podkreślił, że ta decyzja powinna być przestrogą także dla innych sprzedawców. Zaapelował do nich o uczciwość w rozliczaniu się z klientami. Przypomniał także, że w przypadku różnicy w cenach na półce i kasie, konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie. Gdy różnicę zauważy dopiero na paragonie, sklep ma obowiązek oddać konsumentowi nadpłaconą kwotę.
RIRM