UOKiK ostrzega seniorów przed oszustwami

Ciężko zrozumiałe umowy, drobna czcionka, nagabywanie przez akwizytora, proponowanie seniorom usług, z których nigdy nie skorzystają – to częste problemy, jakie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłaszają osoby starsze.

Dziś, przy okazji Europejskiego Dnia Seniora, Urząd przypomina konsumentom III wieku o ich prawach.

Przykładem problemów, z jakimi borykają się seniorzy, są chociażby nieuczciwe praktyki związane ze zmianą sprzedawcy prądu lub operatora telekomunikacyjnego.

Częstą bolączką jest też dokonywanie zakupów podczas pokazów i prezentacji – wskazuje Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Problemy, z którymi zgłaszają się do nas seniorzy, nadal dotyczą umów zawieranych na pokazach czy prezentacjach organizowanych także np. w sanatoriach. Najczęściej seniorzy nie są informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich zakupów, a sprzedawane im produkty bardzo często nie są warte swojej ceny. Obecnie prowadzimy kilkanaście postępowań związanych ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorcy. Chciałbym przypomnieć wszystkim konsumentom, nie tylko seniorom, że jeżeli kupią poza lokalem przedsiębiorcy, czyli w domu czy na pokazie, to mogą odstąpić od takiej umowy. Mają na to 14 dni kalendarzowych od momentu podpisania tej umowy – mówi Marek Niechciał.

UOKiK zaleca seniorom rozważne i przemyślane zakupy oraz nieuleganie namowom. Przypomina także, aby nie dawali sobie wmawiać, że ,,nie mogą odstąpić od umowy”.

W przypadku wszelkich problemów seniorzy mogą skorzystać z pomocy rzecznika konsumenta.

 

RIRM

drukuj