[TYLKO U NAS] M. Herde: Ponad 4,5 miliona Polaków, czyli ponad 15 proc. społeczeństwa w wieku od 16 do 74 lat nie korzystało nigdy z komputera, smartfona
Raport dotyczący wykluczenia cyfrowego Polaków jest jednym z tych, które wykonaliśmy w związku z pandemią. Drugi ciekawy raport dotyczy wpływu pandemii na finanse Polaków. Z raportu wynika przede wszystkim, że ponad 4,5 miliona Polaków, czyli ponad 15 proc. społeczeństwa w wieku od 16 do 74 lat nie korzystało nigdy z komputera, smartfona. Nie mówiliśmy o tym dużo przed wystąpieniem pandemii, ponieważ dynamika zmniejszania się liczby osób wykluczonych była naprawdę świetna – powiedział Michał Herde, członek Rady Krajowej Federacji Konsumentów, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.
Michał Herde odniósł się do raportu dotyczącego wykluczenia cyfrowego, który przygotowała Federacja Konsumentów.
– Raport dotyczący wykluczenia cyfrowego Polaków jest jednym z tych, które wykonaliśmy w związku z pandemią. Drugi ciekawy raport dotyczy wpływu pandemii na finanse Polaków. Z raportu wynika przede wszystkim, że ponad 4,5 miliona Polaków, czyli ponad 15 proc. społeczeństwa w wieku od 16 do 74 lat nie korzystało nigdy z komputera, smartfona. Nie mówiliśmy o tym dużo przed wystąpieniem pandemii, ponieważ dynamika zmniejszania się liczby osób wykluczonych była naprawdę świetna. Muszę zwrócić uwagę i pochwalić wszelkiego rodzaju inicjatywy lokalne jak stowarzyszenia seniorów, działalność uniwersytetów trzeciego wieku czy grupy parafialne. One wszystkie skupiały seniorów, bo oni stanowią 80 proc. wykluczonych, i pomagały im wyjść z wykluczenia cyfrowego – wskazał gość Radia Maryja.
Członek Rady Krajowej Federacji Konsumentów zwrócił uwagę, że duży procent uczniów ma problem z dostępnością do sprzętu, który służyłby w czasie pandemii do zdalnej nauki.
– W kontekście pandemii zaczęliśmy bacznie zwracać uwagę na to, czy smartfon lub laptop służy uczniom do kontaktu z nauczycielami oraz stworzenia możliwości udziału w lekcjach. Kiedy popatrzymy na nasz raport, to 81 proc. dyrektorów zwraca uwagę na to, że uczniowie mają problem z dostępnością do urządzenia i internetu, a 25 proc. uczniów współdzieli urządzenie z innym domownikiem (…). To właśnie pandemia zwróciła uwagę na to, że o ile dotychczas traktowaliśmy smartfon jako źródło rozrywki, tak teraz zwracamy uwagę, iż jest to nieograniczona możliwość dostępu do różnego rodzaju źródeł edukacji – powiedział Michał Herde.
Ważne jest prawidłowe edukowanie seniorów i osób młodszych.
– Mamy potencjał lokalny. Wiemy, jak to robić. Seniorzy mieli możliwość dostępu do komputerów w bibliotekach czy stowarzyszeniach seniorskich. Uczniowie, którzy nie mieli dostępu do komputera, mogli w bezpieczny sposób m.in. korzystać z bibliotek. Jeżeli chodzi o młode pokolenie, to należy podkreślić wartość edukacji nakierowanej na to, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z internetu. Muszę zwrócić uwagę, że jest cała masa działań w tym zakresie – oznajmił gość „Aktualności dnia”.
Problemy z wykluczeniem cyfrowym występują także w innych krajach Unii Europejskiej.
– Tam jest podobny problem, ale występuje on w mniejszym stopniu. Jeżeli spojrzymy na liczby, jeśli chodzi o poziom dostępności do komputera i internetu, to Polska jest na 20 miejscu na 27 państw. Siłą rzeczy grupa osób wykluczonych jest mniejsza w innych krajach. Seniorzy są pod lepszą opieką w tym zakresie poprzez grupy wsparcia, dostęp do różnego rodzaju usług publicznych – podsumował Michał Herde.
Całą audycję „Aktualności dnia” z udziałem Michała Herde można odsłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl