fot. PAP/Tytus Żmijewski

[TYLKO U NAS] B. Nowak: Przedmiot wychowanie do życia w rodzinie staje się dziś strategiczny w kształtowaniu młodego człowieka, gdyż trafiają do niego przekazy ideologiczne, które nie mają nic wspólnego z nauką

Do młodych ludzi trafiają przekazy ideologiczne, które nie mają nic wspólnego z nauką. Przedmiot wychowanie do życia w rodzinie staje się zatem strategiczny w kształtowaniu młodego człowieka. Uważam, że powinien być absolutnie obowiązkowy dla każdego ucznia, aby dać szansę młodym ludziom zetknąć się z wiedzą na temat tego, czym jest rodzina. To także kwestia odpowiedzialnego podejścia do własnego życia i życia, które ma się począć – zwracała uwagę Barbara Nowak, małopolski kurator oświaty, w programie „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki, ogłosił, iż wychowanie do życia w rodzinie będzie priorytetem w kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022. Jego zdaniem nauczyciele tego przedmiotu muszą zyskać większe znaczenie, gdyż „od tego zależy przyszłość naszego społeczeństwa i państwa”.

– Z ogromną radością odnoszę się do zapowiedzi pana ministra, dlatego że dzisiaj przedmiot wychowanie do życia w rodzinie faktycznie staje się strategiczny w kształtowaniu młodego człowieka. Niestety również przez czas izolacji bardzo wiele złego się stało, bo do naszych uczniów, do młodych ludzi trafiają przekazy ideologiczne, które nie mają nic wspólnego z nauką. Trzeba jasno powiedzieć, że wychowanie do życia w rodzinie to przedmiot, który oparty jest na nauce, na przesłankach tradycyjnych, historycznych. To konglomerat wiadomości, który w przekazie dla ucznia ma wskazać to, co jest wartościowe, ale nie w sensie uznaniowym przez jedną czy drugą grupę nazywającą różne rzeczy wartością. Chodzi o wartość filozoficzną i podstawę zawartą w naszych zapisach prawnych, zwłaszcza w preambule i prawie oświatowym, opartą o chrześcijaństwo – zaznaczyła Barbara Nowak.

Zdaniem gościa „Aktualności dnia” przedmiot wychowanie do życia w rodzinie powinien być obligatoryjny, gdyż uświadamia młodemu człowiekowi, jak ważna jest rodzina i odpowiedzialność za ludzkie życie.

– Jest to pokazanie młodym ludziom, że przyszłość człowieka musi wiązać się z czymś, co jest trwałe, sprawdzone i naukowe. Do tej pory było tak, że przedmiot wychowanie do życia w rodzinie nie był obowiązkowy. Jeżeli któreś z rodziców nie uznawało za stosowne posłać dziecko na taką lekcję, to ono w niej nie uczestniczyło. Nie wiem, czy będzie w tej kwestii uregulowanie. Uważam, że powinien być to przedmiot absolutnie obowiązkowy dla każdego ucznia, aby dać szansę młodym ludziom zetknąć się z wiedzą na temat tego, czym w ogóle jest rodzina, jak ważną rolę odgrywała w dziejach narodu polskiego – podkreślała małopolski kurator oświaty.

– Przedmiot równocześnie powinien się rozprawiać z ideologicznymi przesłankami, wskazywać na to, że nie są one oparte na nauce, tylko na wymysłach. Kwestia tego, jak człowiek się rozwija, podejścia do życia – to sprawy absolutnie fundamentalne dla funkcjonowania rodziny. To także kwestia odpowiedzialnego podejścia do własnego życia i życia, które ma się począć. (…) To podejście różni się od ideologicznych i niszczących przekazów progresywnej pedagogiki, która nie odnosi się z szacunkiem do życia człowieka – zauważyła gość Radia Maryja.

Całą rozmowę z Barbarą Nowak w „Aktualnościach dnia” można odsłuchać [tutaj]. 

 

radiomaryja.pl

drukuj