Rząd nie rezygnuje z kluczowych inwestycji. Podpisano polsko-brytyjskie porozumienie o współpracy w sprawie przygotowań do budowy CPK
Pomimo epidemii koronawirusa polski rząd nie rezygnuje z realizacji kluczowych inwestycji. W Warszawie podpisano polsko-brytyjskie porozumienie o współpracy w sprawie przygotowań do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Polska od ponad dwóch lat korzysta z wiedzy brytyjskich ekspertów w związku z planowaną budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ubiegłym roku wspólnie wybrano wstępny projekt Portu Lotniczego „Solidarność”.
W środę przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali porozumienie, nadając współpracy charakter prawny.
– W projekcie CPK nadchodzi ten moment, kiedy naprawdę już bardzo dużo będzie się działo. Będziemy otwierali kolejne postępowania, wyłaniali partnera strategicznego, będziemy zlecali przygotowanie masterplanu lotniska – powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK.
Polsko-brytyjskie zespoły konsultacyjne pracować mają nad infrastrukturą oraz cyfryzacją portu.
Zainteresowanie współpracą jest duże – zapewnił ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott.
– W Wielkiej Brytanii istnieje wiele znanych w świecie przedsiębiorstw, które chcą dzielić się swoją wiedzą ekspercką, są bardzo innowacyjne, mają przełomowe projekty – akcentował ambasador.
Wielka Brytania to doświadczony gracz na rynku lotniczym – powiedział Andrzej Wardziak, ekspert lotniczy.
– Lotnisko Heathrow jest jednym z największych w Europie, oni mają doświadczenie, jeśli chodzi o duże lotniska – podkreślił.
Firmy brytyjskie sprawdzą się we współpracy z doradcą strategicznym – zaznaczył prezes spółki CPK, Mikołaj Wild. Doradca wybrany zostanie w drugiej połowie roku.
– Obecnie jesteśmy na etapie dialogu kompetencyjnego, kolejny etap to już składanie ofert – poinformował Mikołaj Wild.
Centralny Port Komunikacyjny to węzeł przesiadkowy pomiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, drogowy i kolejowy. W całej Polsce powstają lub modernizowane są linie kolejowe i drogi.
– 1600 km nowych linii kolejowych, ale za nimi, za tą inwestycyjną infrastrukturalną, pójdą zakupy taboru, rozwój firm przewozowych – podkreślił Marcin Horała.
Port obsługiwać ma 45 mln pasażerów rocznie, co odciąży, m.in. lotnisko Okęcie – zauważył wicepremier Jacek Sasin. Polska nie może czekać na koniec epidemii koronawirusa.
– Tutaj nie ma mowy o żadnych oszczędnościach czy cieciach. Dotyczy to też tych wielkich inwestycji, jak Centralny Port Komunikacyjny. To będzie wielkie koło zamachowe wzrostu gospodarczego – mówił minister aktywów państwowych.
Jak zaznaczył ekonomista, dr Grzegorz Piątkowski – CPK planowane jest na 2027 roku. Port to jednak duża szansa na rozwój.
– Jesteśmy w stanie być tym głównym centrum handlu europejsko-chińskiego, co jest w dzisiejszej dobie najistotniejszą sprawą – dodał dr Grzegorz Piątkowski.
Centralny Port Komunikacyjny kosztować ma 75 mld zł.
TV Trwam News