Raport ws. Centralnego Portu Komunikacyjnego
Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sprawą zajęła się w czwartek sejmowa Komisja Infrastruktury.
Najwyższa Izba Kontroli przygotowała raport w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Najwyższa Izba Kontroli wskazuje, że przy tym tempie prac zakończenie budowy lotniska do końca 2027 roku jest zagrożone. W dodatku nadal nie wiadomo, ile dokładanie będzie kosztować CPK, ani skąd będą pochodzić pieniądze na ten projekt – powiedział prezes NIK Marian Banaś.
Budowa CPK już na starcie ma opóźnienie. Nie wiadomo też ile dokładnie będzie kosztować, ani skąd będą pochodzić pieniądze. Według NIK należy przeprowadzić analizy kosztów i korzyści płynących z tego projektu, zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych: https://t.co/OcOPLxi8TP pic.twitter.com/bVBffUqiay
— Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (@NIKgovPL) January 13, 2022
Według NIK należy przeprowadzić analizy kosztów i korzyści płynących z tego projektu zarówno tych ekonomicznych, jak i społecznych. Raport szybko podchwyciła opozycja.
– Raport jest wybitnie krytyczny i nie pozostawia złudzeń, jest to projekt nieprzygotowany, nieprzemyślany i szkodliwy. A marnotrawione są gigantyczne pieniądze – napisał na Twiterze poseł KO Paweł Olszewski.
✅ Prowadzę właśnie Komisje Infrastruktury ws Informacji @NIKgovPL o wynikach kontroli budowy CPK.
✅ Raport jest wybitnie krytyczny i nie pozostawia złudzeń, jest to projekt nieprzygotowany, nieprzemyślany i szkodliwy. A marnotrawione są gigantyczne pieniądze. pic.twitter.com/mECoSbfF4K
— Paweł Olszewski (@PawelOlszewski) January 13, 2022
Sprawą raportu zajęła w czwartek sejmowa Komisja Infrastruktury.
– Kłamią, opowiadają bzdury albo raportu nie czytali – wskazał wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.
– Jak do tej pory w tym, co NIK skontrolował, żadnych nieprawidłowości nie stwierdzono – dodał.
Znaczna część raportu, jak podkreślał wiceminister Marcin Horał, dotyczyła koncepcji CPK, która jest już dokumentem archiwalnym.
– Pojawiają się głosy, że nie ma wyliczeń, nie ma źródeł finansowania, nie ma zyskowności. Jest, tylko nie w koncepcji – bo koncepcja nie jest biznesplanem. Spółka ma swój biznesplan i jest co roku aktualizowany – wskazał wiceminister.
Podobnie jest z zarzutami w sprawie opóźnień.
– To, co się mówi o rzekomych dwuletnich opóźnieniach, jest nieporozumieniem i odnosi się do najstarszego wstępnego dokumentu pod tytułem „koncepcja CPK”, który przeznaczył więcej czasu na prace projektowo-przygotowawcze – podkreślił Marcin Horała.
Obowiązujące harmonogramy dotyczące inwestycji #CPK @STH_Poland są realne. Wszelkie odchylenia od zakładanych terminów spółka zredukowała, podejmując doraźne działania. Tak stało się np. z zadaniami master plannera https://t.co/jJGZzvYuXo pic.twitter.com/k4sMsaGOiY
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) January 13, 2022
Centralny Port Komunikacyjny ma być gotowy do 2027 roku.
TV Trwam News