PAP/Tomasz Gzell

Prezes ZNP: Spodziewaliśmy się, że likwidacja gimnazjów doprowadzi do pogorszenia wyników w PISA

Spodziewaliśmy się takich wyników. Mówiliśmy, że likwidacja gimnazjów doprowadzi m.in. do pogorszenia wyników polskich uczniów w badaniu PISA – powiedział prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, Sławomir Broniarz. Jak mówił, trzeba teraz dołożyć wszelkich starań, by te wyniki jak najszybciej nadrobić.

W środę na konferencji prasowej w Warszawie prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, Sławomir Broniarz, odniósł się do ogłoszonych we wtorek wyników międzynarodowego badania umiejętności uczniów PISA 2022.

https://twitter.com/GNauczycielski/status/1732383598576062643

Pokazały one, że choć we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem (umiejętności matematyczne, rozumienie czytanego tekstu i rozumowanie w naukach przyrodniczych) wyniki polskich piętnastolatków są powyżej średniej dla krajów OECD oraz powyżej średniej uzyskanej przez uczniów z Unii Europejskiej, to jednocześnie są one niższe niż w poprzednich edycjach badania.

„Wyniki nie są dla nas dobre. One nie są dla nas satysfakcjonujące. O tym mówią wszyscy nauczyciele” – powiedział Sławomir Broniarz.

Zwrócił uwagę na to, że „czas przeprowadzenia badania zbiegł się z likwidacją gimnazjów”.

„Wbrew temu, co mówi była minister edukacji Anna Zalewska, to wynik polskich uczniów w tych badaniach jest konsekwencją tego, co wykonała w ramach pseudo-reformy systemu oświaty” – wskazał prezes ZNP.

„Spodziewaliśmy się takich wyników. Ba, nawet mówiliśmy na konferencjach prasowych, że likwidacja gimnazjów – naszym zdaniem – niestety doprowadzi także do pogorszenia wyników PISA. Choćby z prostej przyczyny – gimnazja kończyły się egzaminem. Ten egzamin był elementem motywującym młodzież do tego, by zintensyfikować wysiłek, lepiej się przygotować do tego, co wiąże się z szansą dostania się do wymarzonej szkoły (ponadgimnazjalnej – red.)” – powiedział.

„Minister Zalewska, wprowadzając >>dereformę<<, mówiła, że jest to po to, by wyrównywać szanse uczniów. Teraz się okazało, że znacząco przybyło nam uczniów o najgorszych wynikach. Tak więc wyrównania szans nie było” – dodała wiceprezes ZNP, Urszula Woźniak.

„Trzeba się zastanowić nad szkołami branżowymi, bo nie ulega wątpliwości, że sytuacja jest dramatyczna” – podkreślił Sławomir Broniarz.

Prezes ZNP zwrócił też uwagę, że badania przeprowadzono wiosną ubiegłego roku, poprzedziła je pandemia COVID-19, gdy uczniowie byli na edukacji zdalnej. Jak mówił, choć nauczyciele dołożyli maksimum starań, by w tym czasie ich praca była jak najbardziej efektywna, to nie mieli wsparcia ze strony rządu w postaci sprzętu, oprogramowania.

„Bez tego wyniki nie mogły być lepsze. (…) Dziś musimy dołożyć wszelkich starań, żeby te 20 lat, które de facto zostaliśmy cofnięci, jeśli chodzi o wyniki, jak najszybciej nadrobić” – powiedział Sławomir Broniarz.

Badanie PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Pokazuje poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą.

W badaniu PISA 2022 uczestniczyło 81 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 690 tysięcy. Polskę reprezentowało 6011 uczniów z 240 szkół urodzonych w 2006 roku. Byli to uczniowie I klas szkół ponadpodstawowych (47 proc. to uczniowie liceów ogólnokształcących, 40 proc. – uczniowie techników, 12 proc. – uczniowie szkół branżowych I stopnia, 1 proc. – uczniowie szkół podstawowych).

W najnowszej edycji badania PISA średni wynik polskich uczniów w zakresie umiejętności matematycznych wyniósł 489 punktów, w rozumieniu czytanego tekstu – 489 punktów, a w rozumowaniu w naukach przyrodniczych – 499 punktów.

W poprzedniej edycji badania – PISA 2018 – średni wynik polskich 15-latków, jeśli chodzi o umiejętności matematyczne, to 516 punktów, w rozumieniu czytanego tekstu – 512 punktów, w rozumowaniu w naukach przyrodniczych – 511 punktów.

Badanie PISA 2022 pokazało też, że umiejętności polskich uczniów w zakresie wszystkich trzech badanych dziedzin są bardzo zróżnicowane w zależności od tego, do jakiego typu szkoły uczniowie uczęszczają. Według badaczy z Instytutu Badań Edukacyjnych bardzo niepokojące są wyniki uczniów szkół branżowych I stopnia. 66 proc. piętnastolatków uczęszczających do tych szkół ma bardzo niskie umiejętności matematyczne. W przypadku rozumienia czytanego tekstu najniższe wyniki odnotowuje 65 proc. piętnastolatków w szkołach branżowych I stopnia, a rozumowania w naukach przyrodniczych – 55 procent. Wśród uczniów techników przeważają uczniowie charakteryzujący się przeciętnymi umiejętnościami. Najlepsze wyniki osiągają piętnastolatkowie w liceach ogólnokształcących.

W poprzedniej edycji badania – PISA 2018 – uczestniczyli uczniowie klas III gimnazjów, był to ostatni rocznik uczniów uczący się w tym typie szkół.

PAP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl