fot. twitter.com/MGMiZS_GOV_PL

Port Gdańsk z 9-procentowym wzrostem przeładunków rdr w pierwszym półroczu

W ciągu sześciu miesięcy 2019 r. Port Gdańsk przeładował 27,3 mln ton towarów. Oznacza to 9-proc. wzrost w stosunku do pierwszego półrocza 2018. To niespotykany dotąd wynik – przekonują władze portu.

Podkreślają, że w maju i czerwcu br. po raz pierwszy w historii przeładunki miesięczne przekroczyły 5 mln ton.

„27,3 mln ton towarów – tyle przeszło przez nasze nabrzeża od początku roku. To 4 proc. więcej niż planowaliśmy na ten okres. Udało nam się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych. Liderem po I półroczu są paliwa, które osiągnęły imponującą dynamikę wzrostu o 21,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego” – powiedział we wtorek na konferencji prasowej prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Jak wyjaśnił, wzrost był związany z „kryzysem chlorkowym”, czyli zamknięciem od 24 kwietnia do 9 czerwca – z powodu zanieczyszczenia związkami chloru – ropociągu „Przyjaźń”.

W pierwszych sześciu miesiącach 2019 r. w porcie przeładowano ponad 10 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych, w porównaniu do 8,3 mln ton ropy i paliw płynnych w analogicznym okresie ub.r. Port Gdańsk przeładował ponad 1 mln TEU, czyli o ponad 5 proc. więcej niż w I półroczu. ub. roku.

Gdański port zanotował też 4,2-proc. wzrost w przeładunku drobnicy – w pierwszym półroczu było to 11,3 mln ton. Ponad 10,3 mln ton to towary transportowane w kontenerach. Oznacza to, że Port Gdańsk zmniejsza dystans dzielący go od Sankt Petersburga – największego obecnie portu kontenerowego na Bałtyku.

„Gdańskowi, który utrzymuje 2. pozycję, do rosyjskiego portu brakuje zaledwie 130 000 TEU, to mniej niż miesięczny przeładunek kontenerów w Porcie Gdańsk” – powiedział Łukasz Greinke.

„Węgiel to trzecia dominująca grupa ładunkowa, która osiągnęła w tym półroczu niemal 3,5 mln ton. Widzimy także wzrost liczby zawinięć statków handlowych – było ich 1 489, czyli o 84 więcej niż rok temu” – podał z kolei dyrektor handlowy Adam Kłos.

Gdańsk notuje także wzrosty w przeładunkach z grupy RO-RO (to typ statków służących do przewożenia towarów, pasażersko towarowych, czy też barek przystosowanych do przewożenia ładunków i pojazdów) – o 24,3 proc., a przy przeładunkach drewna o 41,4 proc.

„W tej chwili jako port jesteśmy jednym wielkim placem budowy. Odbywa się w porcie wewnętrznym pogłębianie toru wodnego, przebudowujemy blisko 5 km nabrzeża w Porcie Północnym, realizujemy bardzo duży projekt drogowo-kolejowy od stacji kolejowej Port Północny do bram poszczególnych terminali. Budujemy nowe połączenia kolejowe, budujemy też (…) drogę do terminala DCT, która przejmie ten ruch kilku tysięcy ciężarówek na dobę, jaki w tej chwili ten terminal generuje. Oprócz tego, administracja morska realizuje bardzo duże inwestycje, jeżeli chodzi o dostęp do naszego portu od strony wody. Tam budowane są też nowe falochrony. Nie możemy zapominać także o tym, że nasi kontrahenci, którzy działają na terenie portu, nasi operatorzy, oni również są w fazie swoich bardzo dużych inwestycji” – powiedział Łukasz Greinke.

W całym 2018 r. Port Gdańsk przeładował rekordowe ok. 49 mln ton ładunków, czyli o ok. 21 proc. więcej niż w m 2017 r.

PAP/RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl