Fot. GDDKiA

Podkarpackie: Koło Niska ruszyła budowa odcinka trasy Via Carpatia

Prawie 287 mln zł będzie kosztować budowa podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem. Ten 9-kilometrowy odcinek, który będzie fragmentem szlaku trasy Via Carpatia ma być gotowy w październiku 2021 r.

Dziś w Nowej Wsi k. Niska uroczyście rozpoczęto budowę tej drogi. Obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że to historyczny moment dla powiatu niżańskiego.

„Via Carpatia to droga życia, droga rozwoju dla całej Polski wschodniej, ale tutaj jej znaczenie dla powiatu niżańskiego i powiatów sąsiednich jest ogromne” – mówił.

Zaznaczył, że budowa trasy Via Carpatia to największa inwestycja, która jest realizowana na tych ziemiach.

„Rozpoczęcie budowy to historyczne wydarzenie, mogę powiedzieć, że wręcz wydarzenie epokowe. Via Carpatia to droga o znaczeniu regionalnym, to droga o znaczeniu państwowym, ale to przede wszystkim ważny szlak transgraniczny” – powiedział.

Wiceminister przypomniał, że ideę budowy szlaku zainaugurował w Łańcucie (Podkarpackie) śp. prezydent RP Lech Kaczyński wspólnie z przedstawicielami trzech państw Litwy, Słowacji i Węgier.

„Spotkanie miało na celu pokazanie potrzeby budowy Via Carpatia i jej znaczenia. Od tamtego spotkania minęło 13 lat, Via Carpatia dzięki determinacji rządu PiS jest realizowana. Możemy z dumą powiedzieć, że realizujemy dzieło, testament prezydenta Lecha Kaczyńskiego” – stwierdził.

Wiceminister podziękował wszystkim osobom, które zaangażowane były w projekt budowy Via Carpatia. Wymienił m.in. europosła PiS Tomasza Porębę, b. szefa komisji infrastruktury, obecnie europosła PiS Bogdana Rzońcę czy b. marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego.

Rafał Weber przypomniał, że budowa całego szlaku w granicach Polski ma zapewnione finansowanie; cała trasa ma powstać do końca 2025 r.

Zdaniem wiceministra, który kandyduje również do Sejmu w okręgu rzeszowskiego, Via Carpatia spowoduje rozwój przedsiębiorczości i pobudzi gospodarkę obszarów przez które będzie przebiegać.

„Bowiem Via Carpatia to nie tylko sprawny przejazd, to nie tylko komfortowa i spójna sieć komunikacyjna, ale to przede wszystkim olbrzymia szansa na to, aby przy niej powstawały nowe inwestycje i dzięki temu rósł potencjał gospodarczy naszego regionu” – przekonywał.

Zdaniem Webera, Via Carpatia jest testem wiarygodności rządu Prawa i Sprawiedliwości. W jego ocenie test ten jest zdawany „celująco”.

Obecna na uroczystości wojewoda podkarpacki Ewa Leniart, powiedziała, że dostępność komunikacyjna jest konieczna do rozwoju gospodarczego regionu. Zdaniem wojewody, do tej pory północ Podkarpacia była pod tym względem „zaniedbana”, a dzięki budowie Via Carpatia sytuacja się znacznie poprawi.

„Dzisiaj to się już zmienia, budujemy pierwszy mały odcinek, który liczy tylko 9 km, ale to jest 9 km bliżej do tego, by lepszą dostępność komunikacyjną zapewnić” – mówiła Ewa Leniart, która również kandyduje do Sejmu.

Starosta niżański Robert Bednarz w swoim wystąpieniu podkreślił, że budowa S19 zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców powiatu. Starosta wyraził nadzieję, że budowa Via Carpatii na terenie powiatu przyciągnie nowych inwestorów, którzy utworzą miejsca pracy.

Odcinek S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem realizowany jest systemem projektuj-buduj. Wykonawca, firma Mosty Łódź w ramach umowy zobowiązany był m.in. do opracowania projektu budowlanego, projektu wykonawczego wraz ze specyfikacjami technicznymi oraz uzyskania decyzji ZRID. Po przejęciu terenu budowy, firma przystąpiła w pierwszej kolejności do budowy mostu na rzece San, przeprawa będzie miała niespełna 400 m długości. Wartość podpisanej w czerwcu 2018 r. umowy to prawie 287 mln zł.

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i będzie przebiegał przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

PAP/RIRM

drukuj