PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz chcą opracować pojazd szynowy zasilany wodorem
PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz w ramach współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego opracują pojazd szynowy zasilany wodorem. List intencyjny w tej sprawie spółki podpisały w czwartek – podał w komunikacie płocki koncern.
W Grupie #ORLEN produkujemy obecnie 45 ton wodoru na godzinę, a już w 2021 r. rozpoczniemy produkcję paliwa zasilającego ogniwa wodorowe. Podpisany dziś list intencyjny z bydgoską #PESA rozpoczyna współpracę obu firm rzecz wykorzystania tego paliwa w transporcie szynowym pic.twitter.com/5uqh7dd7sy
— ORLEN (@PKN_ORLEN) December 12, 2019
„PKN Orlen i Pesa Bydgoszcz będą współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu towarowego. Projekt ma na celu opracowanie pojazdu szynowego zasilanego wodorem” – oznajmił w czwartek koncern.
Informując o liście intencyjnym, PKN Orlen wyjaśnił, że „współpraca zakłada działania na rzecz rozwoju technologii transportu zeroemisyjnego”.
„Obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych” – zapowiedział koncern.
„Obie firmy przeprowadzą testy pojazdów szynowych zasilanych wodorem i docelowo wdrożą je do komercyjnych rozwiązań” – podał. Wyjaśnił, że technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podkreślił, że koncern, świadomy zmian globalnych, podobnie jak inne tego typu podmioty paliwowe, „przygotowuje się do transformacji energetycznej”.
„Dlatego koncentrujemy nasze działania i plany inwestycyjne między innymi na rozwoju sektora petrochemicznego, inwestycjach w odnawialne źródła energii oraz na rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych” – wskazał prezes PKN Orlen i przypomniał, że koncern podjął decyzję o budowie instalacji do doczyszczania wodoru, która powstanie w zakładzie w Trzebini, należącym do spółki zależnej Orlen Południe.
Daniel Obajtek zapowiedział, że rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego, które wykorzystywane będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 r.
„Podpisany drugi w bieżącym roku, po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, list intencyjny z Pesa Bydgoszcz to kolejny etap służący rozwojowi transportu opartego na ekologicznej technologii” – dodał szef PKN Orlen, cytowany w komunikacie.
Koncern przypomniał jednocześnie, że wodór jest jednym z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej.
„Rozwiązanie to jest sukcesywnie wdrażane w całym transporcie osobowym i towarowym” – podkreślił PKN Orlen.
„Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego” – powiedział Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych, odnosząc się do wspólnego z PKN Orlen projektu.
Członek zarządu koncernu ds. operacyjnych Józef Węgrecki uważa, że pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji.
„Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych” – ocenił.
Józef Węgrecki zwrócił uwagę, że PKN Orlen już teraz, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę.
„Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych. Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy” – dodał członek zarządu koncernu ds. operacyjnych.
PKN Orlen podkreślił, że technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego.
„Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40 proc. kosztów paliwa wodorowego. Technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii” – wspomniał koncern. Zaznaczył przy tym, iż Polska m.in. za sprawą PKN Orlen to jeden z największych producentów wodoru na świecie.
PKN Orlen przypomniał, że jako jedna z największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzi działalność na sześciu rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji oraz w Kanadzie. Koncern wyliczył, że dysponuje aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton różnych gatunków ropy rocznie, a sprzedaż detaliczną prowadzi z wykorzystaniem największej w regionie sieci ponad 2800 stacji paliw. Jak dodał, oferta Grupy Orlen to ponad 50 najwyższej jakości produktów petrochemicznych i rafineryjnych, sprzedawanych w ponad 100 krajach.
„PKN Orlen jest liczącym się graczem na rynku energii w Polsce, a zarazem największym przemysłowym producentem energii elektrycznej, dysponuje również własnymi zasobami ropy i gazu” – zaznaczył koncern.
Przypomniał, że Pesa Bydgoszcz to z kolei „największy polski producent pojazdów szynowych, stawiający od początku na własne projekty i rozwiązania techniczne, powstające w liczącym ponad 300 pracowników dziale badan i rozwoju”.
„Pojazdy firmy jeżdżą w 11 krajach, a spółka uzyskała na nie 23 homologacje zagraniczne. Pesa dostarczyła już ponad 700 tramwajów oraz prawie 600 zespołów trakcyjnych i lokomotyw” – podał PKN Orlen, odnosząc się do działalności Pesa Bydgoszcz. Jak dodał, spółka, która zatrudnia ponad 4 tys. pracowników, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i utrzymaniem taboru kolejowego poprzez zakład w Mińsku Mazowieckim.
Na początku października PKN Orlen poinformował, że wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią będzie współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Podkreślił wtedy, że współpraca ta będzie odpowiedzią koncernu na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce.
PAP