Pierwszy polski pociąg hybrydowy najpóźniej do końca 2019 r.
Do końca 2019 r. na tory ma wyjechać pierwszy, polski pociąg hybrydowy. Trzy spółki podlegające Agencji Rozwoju Przemysłu podpisały porozumienie o współpracy w tym zakresie.
Polski Tabor Szynowy, Przewozy Regionalne i Cegielski – to firmy, które rozpoczęły współdziałanie mające na celu budowę szynowego pojazdu hybrydowego. Projekt ma kosztować niemal 30 mln zł, a jego realizacja planowana jest do końca 2019 r.
Budowie polskiego pociągu hybrydowego patronują: Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.
„Ten projekt wpisuje się w założenia Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” – mówi wiceszefowa resortu rozwoju, Jadwiga Emilewicz.
– W czasie, kiedy mamy tak ogromy trend i zainteresowanie pasażerów tym, aby podróżować koleją[…]. Stawiamy sobie za cel, aby był to transport zbiorowy oraz ekologiczny. Staje się to dla nas ogromnym wyzwaniem. Cieszę się zatem, że mogę uczestniczyć w uroczystości zawiązania konsorcjum, które za cel postawiło sobie realizację projektu pojazdu hybrydowego – dodaje Jadwiga Emilewicz.
Pojazd będzie mógł się poruszać zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tych bez dostępu do prądu.
Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu, wskazuje, że ta inicjatywa to koło zamachowe zmian, które mogą zajść w polskim przemyśle w najbliższych latach.
– Te trzy spółki, czyli Przewozy Regionalne, Polski Tabor Szynowy oraz Fabryka Pojazdów Szynowych Cegielski, zdecydowały się na współpracę wokół projektu, który jest wypadkową zarówno potrzeb pasażera, jak i niszą rynkową dostrzeganą przez branżę. Ten projekt zaspokaja realne potrzeby – zaznacza Marcin Chludziński.
Pierwszym odbiorcą pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym będą Przewozy Regionalne.
Zuzanna Dąbrowska/RIRM