Ostrołęka: Koniec pierwszego etapu prac w porcie nad Narwią

Zakończył się pierwszy etap prac remontowych portu nad Narwią w Ostrołęce. Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej chce, by port ten był przystankiem na żeglownym szlaku z Warszawy do Piszu.

W obecności wiceminister Anny Moskwy symbolicznie przekazano dzisiaj odświeżony teren portu w Ostrołęce w użytkowanie.

„Nie możemy zapominać, że jest wiele pięknych rzek w Polsce, które dzięki niewielkim pracom mogą być żeglowne. Naszym wielkim marzeniem jest połączenie Kanał Żerański – Wielkie Jeziora Mazurskie. W listopadzie odbierzemy pierwsze projekty opracowane przez Politechnikę Warszawską. Mają one nam pokazać, gdzie są wąskie gardła, jakie będą najlepsze technologie, jak dostosować głębokość rzeki. Plan nam pokaże konkretne liczby” – powiedziała w Ostrołęce wiceminister.

Przyznała też, że tempo i koszty prac przy realizacji tego pomysłu zależą od uzyskania pozwoleń środowiskowych.

„Kolejny rok to będzie czas projektowania i zdobywania pozwoleń. To pokaże, ile projekt będzie kosztować oraz ile czasu potrwa. Prace na tym terenie wymagają szczególnej ostrożności” – wskazała wiceminister.

Anna Moskwa mówiła, że planowane jest pogłębienie rzeki.

„Jesteśmy świadomi tego, że Narew jest za płytka do żeglugi na wielu odcinkach, stąd prace, które planujemy. Z jednej strony urządzenia wodne, śluzy, pogłębienie koryta rzeki” – zaznaczyła polityk.

Jej zdaniem, Narew można uregulować w prosty sposób, bez zaburzania walorów naturalnych.

„To też uregulowałoby kwestie powodziowe” – tłumaczyła.

Dotychczasowe prace w ostrołęckim porcie prowadziło Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Polegały one głównie na usunięciu rumoszu i namułu z dna basenu oraz wejścia do portu i przeprowadzeniu konserwacji na nabrzeżu – w tym montażu drewnianych odbojnic oraz wymianie ogrodzenia terenu portu. Przedsiębiorstwo wymieniło również wszystkie odbojnice na slipie do wodowania łodzi i kajaków, a także oczyściło okolice miejskiej plaży. Koszt przeprowadzonych dotychczas prac to blisko 190 tys. zł.

Według zapowiedzi Wód Polskich, jeszcze do końca 2018 r. ma zostać opracowana, wspólnie z ostrołęckim samorządem i Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Białymstoku, koncepcja przebudowy i rozbudowy portu. W planach jest m.in. przebudowa drogi dojazdowej do portu, chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż wału przeciwpowodziowego oraz stworzenie zaplecza higieniczno-sanitarnego. Ma powstać także wyciąg dla jednostek większych niż łodzie motorowe i kajaki.

„Port będzie powiększony, powstaną nowe pomosty i cała infrastruktura służąca do jego użytkowania – m.in. monitoring, infrastruktura elektryczna do ładowania akumulatorów czy kanalizacja” – powiedział w Ostrołęce dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku Mirosław Markowski.

Prace remontowe w ostrołęckim porcie zapowiedział podczas kwietniowej wizyty w Ostrołęce minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Podczas spotkania z mieszkańcami powiedział, iż „ma nadzieję, że w porcie w Ostrołęce powstanie regularna marina z infrastrukturą na najwyższym poziomie”. Podkreślił wówczas, że port w Ostrołęce ma duże możliwości, bo „znajduje się na szlaku typowo turystycznym”.

W marcu 2018 r. spółka Wody Polskie bezpłatnie przekazała teren portu w użytkowanie miastu.

Port w Ostrołęce powstał 35 lat temu i przez ten czas tylko raz był częściowo odmulany; na jego terenie nie prowadzono żadnych prac konserwatorskich.

PAP/RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl