fot. R.Sobkowicz/Nasz Dziennik

Orlen rośnie w siłę

Spółka Orlen zapowiada silną ekspansję zagraniczną. W Niemczech i w Czechach polski gigant paliwowy będzie działał już pod własną marką. Dodatkowo w planach jest otwarcie pierwszej stacji Orlenu w Berlinie.

Do tej pory na niemieckim rynku Orlen działał pod marką Star.

 

-Taki zabieg miał na celu zniwelowanie efektów, w którym przychody zagranicznych placówek Orlenu mogłyby być niższe ze względu na to, że np. niemiecki konsument mógłby być mniej chętny, żeby tankować na stacji, której marka kojarzy się jednoznacznie z Polską – tłumaczy ekonomista Conrad Gadomski.

Wcześniej były to obawy uzasadnione. Początkowo Niemcy rzeczywiście nie chcieli przekonać się do biało-czerwonych barw i symbolicznego orła. Ale to przeszłość – mówi prezes Orlenu Daniel Obajtek i zapowiada, że obok Niemiec marka Orlen pojawi się także w Czechach, gdzie do tej pory polski gigant paliwowy działał jako Benzina.

– Nie można od razu przejść ze zmianą marki, ponieważ trzeba przyzwyczaić rynek, przyzwyczaić klienta. W pierwszej kolejności będą dwie nazwy: Benzina grupa Orlen i Star grupa Orlen. I po trzech latach już generalnie przechodzimy w markę Orlen – wskazuje Daniel Obajtek.

Daniel Obajtek podkreśla, że już teraz Niemcy chętnie korzystają ze stacji Orlenu w trakcie pobytu w Polsce. Potwierdzają to badania. Z drugiej strony, Orlen aspiruje do bycia już nie tylko polskim, ale europejskim gigantem paliwowym.

– Analitycy Orlenu i prezes Orlenu zauważyli – zresztą całkiem słusznie – że przez to, że Orlen ma niejednolitą markę we wszystkich krajach, w których funkcjonuje, nie jest wykorzystywana znaczna część jego potencjału – zaznacza Conrad Gadomski.

Orlen stawia na silną ekspansję zagranicą. Już teraz koncern otworzył swoją pierwszą stację w Bawarii. Jest obecny we wszystkich niemieckich landach.

– Na przełomie roku będzie pierwsza stacja Orlenu, już Orlenu, w Berlinie – przypomina Daniel Obajtek.

W kraju w ciągu dwóch lat Orlen otworzył ok. 90 nowych stacji. W planach jest kolejnych 100 lokalizacji.

– Za granicą również zwiększamy ilość stacji. To jest ok. 35 do 40 stacji. Te stacje osiągają coraz większe zyski. To są zyski rocznie o 30, nawet 35 proc. wyższe niż zyski planowane – podkreśla Daniel Obajtek. 

Teraz czas na podbój kolejnych europejskich rynków – zapowiada prezes PKN Orlen.

– Na Litwie już posiadamy markę Orlen, a na Słowacji będzie też marka Orlen – mówi Daniel Obajtek.

Marka Orlen jest też rozpoznawana w świecie Formuły 1. Pojawia się na bolidach Williamsa. W przyszłym roku, jeśli dojdzie do porozumienia, polska spółka może współpracować z teamem Haasa. Do Polski na rozmowy przyjechał szef zespołu Gunther Steiner.

 

TV Trwam News

drukuj