fot. twitter.com/PKN_ORLEN

Kierunkowa zgoda zarządu Lotosu na zmiany wymagane do przejęcia przez Orlen

Zarząd Lotosu wyraził w piątek „kierunkową akceptację” działań niezbędnych do przejęcia nad tą spółką kontroli przez PKN Orlen. Chodzi o warunki przejęcia postawione przez KE, m. in. wydzielenie i sprzedaż wskazanych aktywów.

Jak podkreślił w komunikacie Lotos, niezależnie od realizacji transakcji przejęcia, reorganizacje mogą przynieść szereg korzyści. Według ostatnich deklaracji prezesa PKN Orlen, koncern w czerwcu planuje ogłosić partnera przy transakcji przejęcia Lotosu, a samą transakcję zamknąć w tym roku, o ile uda się do tego czasu wydzielić rafinerię Lotosu w Gdańsku do osobnej spółki.

Środki zaradcze, jakie wyznaczyła Komisja Europejska obejmują obszary produkcji i sprzedaży hurtowej paliw, sprzedaży detalicznej paliw, logistyki, asfaltów oraz paliwa lotniczego.

Jak przypomniał Lotos, ich realizacja wymaga m. in. wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do zależnej spółki celowej. Następnie 30 proc. udziałów w tej spółce – czyli w rafinerii – należy sprzedać.

Dlatego też Lotos ma podjąć szereg działań reorganizacyjnych jeszcze przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli przez PKN Orlen. Jak wymienia Lotos, obejmują one: wydzielenie części składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do spółki Lotos Asfalt. Stanie się wtedy ona tą spółką celową, która powinna zostać w 30 proc. sprzedana.

Dodatkowo przewidziane są transfery: udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotosu; udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale; aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Spółka podkreśla, że niezależnie od realizacji transakcji przejęcia przez PKN Orlen, wymienione reorganizacje mogą przynieść szereg korzyści.

Jako takie korzyści wskazano integrację działalności rafineryjnej, obecnie z rozdzielonej pomiędzy dwa podmioty – Grupę Lotos i Lotos Asfalt, uproszczenie struktury organizacyjnej, uproszczenie modelu rozliczeń między spółkami, wzrost potencjału optymalizacji marży. Dodatkowo potencjalnie umożliwi zmniejszenie kosztów finansowania zewnętrznego zaciągniętego na projekt EFRA.

Z kolei reorganizacja spółek logistycznych: Lotos Infrastruktura i Lotos Terminale oraz Lotos Biopaliwa ma dać m. in. uproszczenie struktury właścicielskiej i uproszczenie procedur nadzoru właścicielskiego.

PAP

drukuj