
Obraz autorstwa rawpixel.com na Freepik
Niemcy: Axel Springer zamyka serwis Upday. Ma powstać platforma informacyjna oparta na sztucznej inteligencji
Koncern medialny Axel Springer zamyka swoją platformę informacyjną Upday w jej obecnej formie. Marka jednak nadal będzie istnieć i służyć jako test dla platformy informacyjnej opartej na sztucznej inteligencji (AI) – ogłosiła w piątek berlińska firma. Związek dziennikarzy zaznaczył, że „sztuczna inteligencja nie może zastąpić dziennikarstwa”.
Celem jest zbadanie możliwości „wynikających z technologii dla dziennikarstwa i branży informacyjnej”. Nowa usługa ma zostać uruchomiona latem 2024 r. pod nazwą Upday i będzie dostarczać użytkownikom wiadomości na tematy, które są w centrum uwagi w cyfrowym świecie – podał portal dziennika „Handelsblatt”.
W 2015 roku Springer nawiązał współpracę z gigantem technologicznym i największym na świecie producentem smartfonów Samsung. Aplikacja Upday News była instalowana na telefonach komórkowych i innych urządzeniach południowokoreańskiej firmy. Upday rozszerzył swoją działalność na 34 kraje europejskie. Springer ogłosił teraz, że z końcem roku zakończy współpracę z Samsungiem.
Upday już w przeszłości zredukował około 150 miejsc pracy – do około 100. Teraz ogłoszono, że pozostałe ok. 70 miejsc pracy zostanie zlikwidowanych w obecnej formie. Firma przeanalizuje z pracownikami, czy możliwe jest kontynuowanie pracy w innym miejscu w Grupie.
„Niemiecki związek dziennikarzy DJV wezwał Springera do zaoferowania pracownikom portalu informacyjnego alternatywnych miejsc pracy w innych mediach koncernu” – poinformował „Handelsblatt”.
Związek sceptycznie odniósł się do nowego projektu sztucznej inteligencji.
„Jeśli dojdzie on do skutku, będzie to pierwszy przypadek niemal całkowitego zastąpienia dziennikarskiego serwisu informacyjnego przez roboty” – powiedział nowy krajowy przewodniczący DJV, Mika Beuster.
„Sztuczna inteligencja nie może zastąpić dziennikarstwa” – podkreślił.
Springer jest wydawcą gazet „Bild” i „Welt”. W perspektywie średnioterminowej chce publikować swoje gazety wyłącznie cyfrowo – przekazał „Handelsblatt”. Wydawca chce zaoszczędzić ok. 100 mln euro do 2025 roku dzięki niższym kosztom i wyższej sprzedaży.
PAP