Min. infrastruktury: Via Carpatia będzie zrealizowana do końca 2025 roku
Via Carpatia będzie zrealizowana do końca 2025 roku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Niemcach (woj. lubelskie), gdzie zapowiedziano ogłoszenie przetargu na budowę fragmentu tej międzynarodowej trasy łączącej Europę Północną i Południową.
„Ta droga staje się rzeczywistością. Wpisaliśmy do programu Prawa i Sprawiedliwości, że Via Carpatia powstanie do 2025 r. Mamy pewność już dzisiaj, że na przełomie 2025/2026, do końca 2025 r. ta droga będzie wreszcie służyła wszystkim” – powiedział Andrzej Adamczyk w sobotę na konferencji prasowej w miejscowości Niemce pod Lublinem.
Minister przypomniał, że pomysłodawcą budowy tej trasy był prezydent Lech Kaczyński, a od wielu lat zabiegali o nią m.in. samorządowcy z terenu Lubelszczyzny i parlamentarzyści. Dodał, że droga ta wpisuje się też w inicjatywę Trójmorza, której autorem jest prezydent RP Andrzej Duda.
„Via Carpatia będzie takim silnikiem rozwoju. Tak widzą ją państwa Trójmorza” – zaznaczył Andrzej Adamczyk.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma wkrótce ogłosić przetarg na budowę 23 km przyszłej drogi ekspresowej S19 od Lublina do Lubartowa (Lubelskie), będącej fragmentem trasy Via Carpatia.
.@GDDKiA rozpoczęła procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduję drogę ekspresową 🏗️ 🛣️ #S19 #ViaCarpatia na odc. Lublin-Lubartów.😊#ŁączymyPolskę
➡️https://t.co/wxba2cPh7m pic.twitter.com/j82lW6uhWG
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) June 13, 2020
Dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA Mirosław Czech powiedział, że zakończono już etap przygotowania inwestycji, trwają ostatnie konsultacje.
„Jeszcze w tym roku najprawdopodobniej wyłonimy wykonawcę w systemie +zaprojektuj i buduj+. Via Carpatia od Lublina na północ wchodzi w fazę realizacyjną” – powiedział Mirosław Czech.
Trasa Lublin-Lubartów to najbardziej obciążony fragment drogi nr 19 w Lubelskiem i jedna z najbardziej obciążonych ruchem jednojezdniowych dróg w województwie. Dziennie przejeżdża tędy 25-30 tys. pojazdów, a w podlubelskiej miejscowości Niemce niemal codziennie z tego powodu tworzą się zatory.
Wójt gminy Niemce Krzysztof Urbaś powiedział, że nowa inwestycja umożliwi odciążenie Niemiec od uciążliwego ruchu samochodów.
„Doczekaliśmy historycznego momentu, gdy rozpocznie się budowa S19, a dla nas to przede wszystkim budowa obwodnicy Niemiec” – mówił.
W ramach planowanej inwestycji na odcinku Lublin-Lubartów powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami w obu kierunkach i rezerwą pod trzeci pas. Przebudowane zostanie obecne obejście Lubartowa i zbudowane będą bezkolizyjne węzły Lubartów-Północ i Lubartów-Zachód. Trasa w większości pobiegnie nowym śladem, omijając od wschodu Niemce. Połączy się z istniejącym już węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2022-2024.
Kolejne odcinki S19 w północnej części woj. lubelskiego są na etapie prac projektowych. Trwa opracowywanie koncepcji programowej dla sześciu odcinków tej trasy, w dwóch przypadkach – obwodnicy Kocka i obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego – chodzi o dobudowanie drugiej jezdni. Dwa odcinki Via Carpatii w południowej części woj. lubelskiego są już trakcie budowy.
Via Carpatia w Lubelskiem liczyć będzie w sumie około 200 km, a łączny koszt budowy tej drogi w woj. lubelskim, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł.
Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
PAP