M. Horała: Wydatki z budżetu państwa na program inwestycyjny CPK w 2020 i 2021 roku to praktycznie zero złotych
Bieżące wydatki z budżetu państwa na program inwestycyjny CPK w ubiegłym i tym roku to praktycznie zero złotych – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, odnosząc się do krytyki ze strony części opozycji.
Wiceminister @mhorala @MI_GOV_PL w porannych #SygnałyDnia @RadiowaJedynka https://t.co/E8bLDvN5Xb
— Centralny Port Komunikacyjny (@STH_Poland) March 15, 2021
Politycy opozycyjni twierdzą, że przeznaczanie środków na CPK w dobie pandemii to marnowanie pieniędzy, które powinny trafić na służbę zdrowia. Do tych zarzutów odniósł się w Polskim Radiu wiceminister, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
Jak wskazał, finansowanie programu inwestycyjnego portu będzie się opierać na trzech filarach. To – po pierwsze – pozyskiwanie środków z UE na infrastrukturę kolejową.
– Jeżeli z tego zrezygnujemy, to odpuścimy pieniądze, które zamiast do Polski trafią do innych krajów. Drugi komponent to środki prywatne. Tutaj mam na myśli lotnisko, bo to jest dobry biznes i wiem, jacy inwestorzy się zgłaszają. Trzecim filarem są środki, które są środkami publicznymi. Jest to mechanizm wyposażenia spółki CPK w kapitał w postaci papierów dłużnych i obligacji Skarbu Państwa. Tutaj wydatek dla budżetu państwa się pojawi, ale za wiele lat, kiedy będziemy te obligacje spłacać, w budżecie będą dodatkowe wpływy podatkowe w wyniku uruchomienia tej inwestycji – powiedział Marcin Horała.
Wiceminister poinformował, że rozpoczęto program dobrowolnych nabyć. Negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami gruntów pod CPK.
Pierwsze loty planowane są w 2027 roku. To niezwykle ambitny harmonogram, rekord europejski jeśli chodzi o budowę dużych lotnisk – podkreślił wiceminister Marcin Horała. Gdy zakończy się pandemia i ruch wróci, to będzie duże zapotrzebowanie na tego typu inwestycje, a Polska będzie przygotowana – zaznaczył.
RIRM