fot. gddkia.gov.pl

Lubelskie: Wojewoda wydał pozwolenie na budowę kolejnego fragmentu Via Carpatii

Pozwolenie na budowę 7-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 19, części międzynarodowej trasy Via Carpatia, wydał we wtorek wojewoda lubelski Przemysław Czarnek. Decyzja dotyczy obwodnicy Janowa Lubelskiego.

„Wydajemy kolejne zezwolenie na realizację inwestycji drogowej na Via Carpatia. To już jest trzecie takie zezwolenie. Tym razem chodzi o obwodnicę Janowa Lubelskiego. Jest już wydane, podpisane i wykonawcy mogą przystępować do pracy” – powiedział Przemysław Czarnek dziennikarzom.

Decyzja zezwalająca na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczy odcinka o długości ok. 7 km, który stanowić będzie obwodnicę Janowa Lubelskiego. Trasa będzie przebiegała nowym śladem, na terenach gmin Modliborzyce i Janów Lubelski; powstaną m.in. dwa węzły: Janów Lub. Północ i Janów Lub. Południe. Wykonawcą jest firma Mota-Engil Central Europe, a wartość kontraktu to 148,5 mln zł.

Wtorkowa decyzja wojewody to trzecie takie pozwolenie na budowę dotyczące fragmentu S-19 od Kraśnika do węzła Lasy Janowskie na granicy województw lubelskiego i podkarpackiego. Droga ma powstać do 2021 r.

W ubiegłym tygodniu wojewoda lubelski wydał pozwolenie na budowę 8-kilometrowego odcinka między obwodnicą Janowa Lubelskiego, a węzłem Lasy Janowskie. Koszt tej inwestycji to 183,6 mln zł. Natomiast w maju wojewoda wydał ZRID na budowę 18-kilometrowego odcinka między Kraśnikiem a początkiem obwodnicy Janowa Lubelskiego, która ma kosztować blisko 390 mln zł. Oba te odcinki wybuduje konsorcjum firm Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w lutym ub. roku. podpisała już także umowy z wykonawcami S19 na odcinku od Lublina do Kraśnika. Inwestycja została podzielona na trzy zadania, o łącznej długości 42 km. Łączny koszt budowy tego fragmentu przyszłej trasy Via Carpatia to ponad 1,1 mld zł.

„Te (odcinki) są akurat na późniejszym etapie prac i decyzje będą wydawane później. W pierwszej kolejności wydaliśmy te dotyczące odcinków Kraśnik – Lasy Janowskie” – zaznaczył Przemysław Czarnek.

W styczniu ub. roku podpisano natomiast umowę na wykonanie koncepcji programowej dla 24-kilometrowego odcinka S19 z Lublina w kierunku północnym – do Lubartowa. Droga ma tu być poprowadzona w większości nowym śladem, omijając od wschodu miejscowość Niemce. Budowa planowana jest w latach 2020-2024.

W grudniu ub. roku podpisano umowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla fragmentu Via Carpatii od Lubartowa do granicy województw lubelskiego i mazowieckiego, o długości 81,5 km. Wykonanie dokumentacji projektowej podzielono na trzy części, opracują ją trzy firmy. Ten fragment S19 także ma być budowany w latach 2020-2024.

Via Carpatia w Lubelskiem będzie liczyć w sumie około 200 km. Gotowe jest 35 km trasy ekspresowej, z czego około 15 km to odcinki jednojezdniowe, które będą rozbudowane. Istniejące już odcinki S19 w Lubelskiem to obwodnice Lublina, Kocka i Woli Skromowskiej oraz Międzyrzeca Podlaskiego.

Łączny koszt budowy Via Carpatii na terenie woj. lubelskiego, wraz w wykupem gruntów, szacowany jest na 6,4 mld zł. Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ-południe we wschodniej części Polski i stanowić część międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

PAP/RIRM

drukuj