fot. https://www.orlen.pl/PL/BiuroPrasowe/BankZdje

Grupa Orlen planuje wybudować huby i stacje tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji

Grupa Orlen planuje budowę w Polsce, w Czechach i na Słowacji sieci hubów wodorowych z odnawialnymi źródłami energii oraz instalacji przetwarzających odpady komunalne w wodór. W ramach projektu planowana jest też budowa ponad 100 stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo.

Informując o nowym projekcie o nazwie HYDROGEN EAGLE, płocki koncern podkreślił, że jego realizacja pozwoli Grupie Orlen osiągnąć do 2030 r. moce wytwórcze wodoru na poziomie ok. 50 tys. ton rocznie.

https://twitter.com/PKN_ORLEN/status/1404339819359178754

„HYDROGEN EAGLE to program inwestycyjny Grupy Orlen zakładający budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór. W ramach projektu planowana jest również budowa ponad 100 stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo” – ogłosił w poniedziałek PKN Orlen.

Jak podał płocki koncern, program zakłada budowę sześciu nowych hubów wodorowych, w tym trzech w Polsce, dwóch w Czechach oraz jednego na Słowacji, które będą zasilane przez odnawialne źródła energii. W informacji wyjaśniono, że projekt przewiduje m.in. realizację instalacji elektrolizy, do której energia elektryczna zostanie dostarczona z wykorzystaniem farmy wiatrowej, jaka ma powstać na Morzu Bałtyckim w ramach Grupy Orlen – łącznie, docelowo moc instalacji elektrolizy wyniesie ok. 250 MW.

Według PKN Orlen program obejmie także trzy innowacyjne instalacje przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór, zlokalizowane w Płocku, Ostrołęce oraz w Czechach, jak również międzynarodową sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru – 54 stacje, obsługujące transport indywidualny, publiczny i towarowy, powstaną w Polsce, natomiast 22 obiekty zostaną wybudowane w Czechach, a 26 na Słowacji.

„Dzięki odważnym innowacyjnym inwestycjom w Polsce, Czechach i na Słowacji Grupa Orlen ma szansę stać się środkowoeuropejskim liderem paliw wodorowych. Mamy świadomość, że jest to niezwykle istotne zarówno z biznesowego, jak i ze środowiskowego punktu widzenia” – oświadczył Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, cytowany w komunikacie spółki.

Szef płockiego koncernu ocenił przy tym, że wejście w obszar zrównoważonej produkcji wodoru w perspektywie kolejnych dekad zapewni Grupie Orlen „przewagi konkurencyjne w obszarze detalicznym, rafineryjnym i energetycznym.

„Ponadto pozwoli na znaczącą redukcję śladu węglowego i będzie ważnym krokiem do osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 r.” – dodał Daniel Obajtek.

PKN Orlen zaznaczył, że program inwestycyjny HYDROGEN EAGLE „wzmocni powstającą europejską infrastrukturę wodorową European Hydrogen Backbone i wesprze budowę potencjału Europy w produkcji zero i niskoemisyjnego wodoru oraz stabilnego łańcucha dostaw”.

„Jego wdrożenie przyczyni się do znacznej redukcji emisji CO2 oraz rozwoju odnawialnych źródeł energii, wspierając cele gospodarki w obiegu zamkniętym, m.in. poprzez przetwarzanie odpadów komunalnych w rynkowe produkty” – zwrócił uwagę płocki koncern. Dodał zarazem, iż zastosowanie niskoemisyjnych technologii wytwarzania pozwoli na redukcję emisji CO2 nawet o 1 mln ton rocznie.

Według PKN Orlen projekt HYDROGEN EAGLE pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI, a w kolejnym kroku będzie ubiegać się o notyfikację wsparcia przez Komisję Europejską.

Jak wspomniał płocki koncern, HYDROGEN EAGLE to kolejny etap inwestycji w niskoemisyjny transport wodorowy w Grupie Orlen, w ramach której np. w Niemczech, na stacjach w Wolfsburgu i Müllheim, działają pilotażowe punkty tankowania wodoru.

PKN Orlen przypomniał jednocześnie, że w zakładach jego grupy kapitałowej we Włocławku, Trzebini i Płocku powstają instalacje wytwarzania wodoru o jakości automotive, o docelowych łącznych możliwościach produkcji ponad 1000 kg na godzinę – huby będą dostarczać wodór na stacje dla transportu indywidualnego i komunikacji publicznej.

„Koncern rozpoczął postępowania przetargowe na budowę pierwszych polskich stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach” – przekazano w informacji.

PAP

drukuj