Firmy dostaną pieniądze za budowane autostrady
Duże firmy, które pracowały przy budowie autostrad i nie otrzymały zapłaty, będą mogły zwrócić się do GDDKiA o wypłacenie zaległości – przewiduje nowelizacja specustawy drogowej z 2012 r., którą przegłosowali posłowie.
Dotychczas takie prawo miały tylko mniejsze firmy. Rozwiązanie takie podważył jednak Trybunał Konstytucyjny i to jego wyrok zmusił rząd do zmiany przepisów.
Jednak wciąż nie wszyscy poszkodowani, przy budowie autostrad będą objęci systemem pomocy. PiS wniosło poprawkę, która dotyczyła firm, będących na samym końcu łańcuszka, czyli podwykonawców. Koalicja odrzuciła te propozycje.
Rząd i państwo pozostawia ten sposób wielu przedsiębiorców bez ochrony prawnej, bez zaległych należności – mówił w sejmie poseł Andrzej Adamczyk, wiceszef sejmowej komisji infrastruktury.
– W 2012 roku przyjęto ustawę, która miała zaspokoić roszczenia polskich przedsiębiorców drogowych, którzy realizowali inwestycje drogowe w Polsce i zostali oszukani, a w całym tym procesie inwestycyjnym nie wypłacono im pieniędzy. Dziś proponujemy takie rozstrzygnięcie, aby poszerzyć dobrodziejstwo ustawy na podwykonawców podwykonawców, którzy realizowali inwestycje drogowe nie w Niemczech, nie na Słowacji, nie w Czechach, nie w Libii, ale w Polsce. Publiczne inwestycje finansowane z budżetu państwa. Panie premierze, pan w całej Polsce ogłasza sukces. Ogłasza otwarcie nowych autostrad, setek tysięcy kilometrów. Czy zadał pan pytanie: czy za wszystkie te prace przedsiębiorcy otrzymali pieniądze? – powiedział Andrzej Adamczyk.Dwa lata temu odbyło się wiele protestów, przedsiębiorców, wykonawców i podwykonawców, którym nie zapłacono za pracę przy budowie autostrad. Wielu z nich zbankrutowało.
Na koniec grudnia 2013 r. zakończono rozpatrywanie 1297 zgłoszeń – spośród 1605 złożonych; do 31 stycznia 2014 r. na rzecz podwykonawców objętych działaniem ustawy wypłacono 179,27 mln zł.
RIRM