fot. PAP/Marcin Bielecki

Dbanie o odporność tarczą w walce z wirusami

Odporność to niezwykle istotny czynnik wpływający na stan naszego zdrowia. To nasza tarcza ochronna w walce z wirusami i bakteriami. Dlatego ważne jest dbanie o nią i budowanie jej szczególnie teraz, w czasie pandemii.

W ostatnich miesiącach zdolności obronne naszego organizmu wystawiane są na ciągłą próbę. Niemal każdego dnia narażeni jesteśmy na stres, przemęczenie i rozdrażnienie.

– Stres związany jest również z kwarantanną i izolacją. 850 tysięcy ludzi nie może opuszczać mieszkania. To jest oczywisty czynnik osłabiający naszą odporność – zaznaczył epidemiolog dr Zbigniew Hałat.

Gdy nasza odporność jest osłabiona, wtedy jesteśmy bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje czy choroby.

– Jeżeli ktoś ma okres ciężkiej pracy, niedospania, stresu, to wtedy dużo częściej łapie infekcje, nawet zwykłe przeziębieniowe. Natomiast również ciężej przechodzimy infekcje – zauważyła dr Lidia Stopyra, pediatra, specjalista chorób zakaźnych.

Dlatego ważne jest, aby odpowiednio przygotować nasz organizm do walki z wirusami i bakteriami. Kluczową rolę w budowaniu naszego układu odpornościowego odgrywa zdrowe odżywianie.

– Dieta bogata we wszystkie składniki odżywcze, takie jak mikro- czy makroelementy, witaminy oraz błonnik pokarmowy, jest odpowiedzialna za naszą odporność – podkreśliła mgr Aleksandra Bychowska, dietetyk.

W naszym codziennym jadłospisie nie może zabraknąć owoców, warzyw, kefirów, maślanek czy produktów pełnoziarnistych oraz dużej ilości wody.  Istotna jest także suplementacja witamin D i C.

– Jeżeli chodzi o witaminę D, to polecam suplementację każdemu. Znajdujemy się w takiej szerokości geograficznej, gdzie niestety większość naszego społeczeństwa cierpi na jej niedobór. A może to wpływać na rozwój np. chorób nowotworowych bądź infekcyjnych – zwróciła uwagę Aleksandra Bychowska.

We wzmacnianiu naszej odporności duże znaczenie ma także aktywność fizyczna. Zamknięte siłownie, sale fitness i baseny nie oznaczają, że sami nie możemy zadbać o formę. Wiele ćwiczeń czy treningów możemy wykonać w domu.

– Podstawowa gimnastyka, wykonanie wspięć na palce, skłonów, podstawowych przysiadów, jeżeli trzeba z odciążeniem, skłonów na mięśnie brzucha, nawet krążeń – wskazał trener personalny Maciej Stefanowicz.

Zdecydowanie warto również zadbać o odpoczynek, relaks i odpowiednią ilość snu.

TV Trwam News

drukuj