CPK i Via Carpatia – największe polskie inwestycje infrastrukturalne
Za równomiernym rozwojem Polski ma pójść cała sieć połączeń kolejowych i drogowych. Sercem będzie Centralny Port Komunikacyjny. Wszystko ma zasypać przepaść między Polską A i Polską B. Dwie strategiczne inwestycje w tym obszarze – CPK i Via Carpartia – staną się częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
Via Carpatia ma być gotowa do 2025 roku.
– Mam nadzieję, że będzie to droga, która zrewolucjonizuje tę część naszego kraju – powiedział prezydent Andrzej Duda.
Tę część, czyli Lubelszczyznę i Polskę wschodnią.
– To jest – można powiedzieć – główna oś rozwoju gospodarczego i społecznego przez najbliższe dekady – zaznaczył wojewoda lubelski Przemysław Czarnek.
Via Carpatia ma otworzyć Polskę wschodnią na północ i południe Europy.
– Co ułatwi oczywiście pozyskiwanie tam inwestorów, ułatwi transport, a także da Polsce ewidentną szansę, aby być liderem w zakresie transportu w Europie Wschodniej – wskazał ekonomista Artur Beń.
Rząd powraca tutaj do propozycji jeszcze z 2007 roku. Bo wtedy Prawo i Sprawiedliwość zabezpieczyło finansowanie całego polskiego odcinka Via Carpatii ze środków unijnych. To 2 mld euro. Praktycznie w całości ten odcinek odciął od pieniędzy rząd Donalda Tuska – przekonują politycy PiS-u. Ale już teraz – zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego – Via Carpatia zostanie wpisana na unijną listę inwestycji priorytetowych.
– To nasz pomysł. To dzięki nam UE będzie finansować te odcinki transgraniczne i zostanie to wpisane do sieci TEN-T, europejskiej sieci dróg – mówił prezes PiS Jarosław Kaczyński.
Mowa o Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
– To dotyczy przede wszystkim rozwoju tych najważniejszych szlaków, które są w UE, ale również tych, które są szlakami transgranicznymi, ale także punktów multimodalnych, ale również i terminali przesiadkowych – powiedział ekspert ds. transportu Stanisław Moryc.
Do sieci TEN-T – według zapowiedzi rządu – zostanie też wpisany Centralny Port Komunikacyjny.
– CPK oczywiście tutaj zabieramy część rynku Niemiec, bo do tej pory Niemcy obsługują część naszego rynku – dodał Artur Beń.
Wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie cała sieć kolejowa – zapowiedział premier Mateusz Morawiecki.
– Już w 2023 roku będziemy mieli pociągi jeżdżące z prędkością 250 km/h z Warszawy do Katowic, z Warszawy do Krakowa – podkreślił szef rządu.
Na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego skorzystać ma cała Polska. Liczba pasażerów obsługiwanych przez nasze lotniska w ciągu dwóch dekad ma wzrosnąć do 90 mln rocznie – powiedział prezes Kraków Airport Radosław Włoszek.
– Kraków Airport, który w 2018 roku obsłużył prawie 7 mln pasażerów, w ciągu dwóch dekad obsłuży – także dzięki funkcjonowaniu CPK – poziom 12 mln pasażerów rocznie – wskazał Radosław Włoszek.
I Centralny Port Komunikacyjny, i Via Carpatia to największe polskie inwestycje infrastrukturalne. Wpisanie ich do Transeuropejskiej Sieci Transportowej jest gwarancją rozwoju i unijnego dofinansowania.
– Jest takim impulsem, który daje sygnał do tego, że dany kraj jest krajem nowoczesnym w zakresie szybkiego przepływu i swobodnego osób i towarów – wskazał Stanisław Moryc, ekspert ds. transportu.
Centralny Port Komunikacyjny ma być hubem dla całej Europy Środkowo-Wschodniej. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację i Węgry, a dalej także Rumunię, Bułgarię i Grecję.
TV Trwam News/RIRM