fot. wikipedia

Budowa trasy kolejowej Rail Baltica może wreszcie ruszyć

Litwa, Łotwa i Estonia uzgodniły sposób rozliczania przetargów na roboty przy budowie trasy kolejowej Rail Baltica – donosi dziś dziennik „Rzeczpospolita”.

Rail Baltica wraz z połączeniem drogowym Via Baltica stanowi element transeuropejskiego korytarza transportowego. Ma on połączyć największe miasta państw europejskich: Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki.

W budowie korytarza ważny jest także udział Polski. Jednak w ostatnich latach nie przeznaczano na to większych nakładów finansowych – zwraca uwagę poseł Jerzy Polaczek.

Przez ostatnie osiem lat nie podjęto bardzo wymiernych nakładów na przygotowanie realizacji tego projektu po stronie polskiej. Ta inwestycja w Polsce jest realizowana fragmentarycznie, między Warszawą a stacją kolejową Tłuszcz. Poprzedni rząd przyjmując Krajowy Program Kolejowy we wrześniu 2015 r., wpisał realizację Rail Baltica na przedostatnie miejsce na liście inwestycji rezerwowych. Odmienna sytuacja panuje w krajach nadbałtyckich, gdzie ten szlak jest identyfikowany jako najważniejsza inwestycja szybkiej kolei w krajach nadbałtyckich – wskazuje poseł Polaczek.

Aktualnie trwają konsultacje ws. aktualizacji krajowego programu kolejowego.

W Polsce długość Rail Baltica ma wynieść 341 km. Cała trasa Rail Baltica ma zostać ukończona do 2024 r. Szacowany koszt budowy wyniesie ok. 0,5 mld euro, z czego 85 proc. pokryć ma Unia Europejska.

RIRM

drukuj