Czy Polacy przepłacają za prowadzenie rachunku bankowego?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zachęca Polaków do sprawdzania, czy nie przepłacają za prowadzenie rachunku bankowego. Także seniorzy, którzy opłacają rachunki w okienku, powinni zwrócić uwagę, czy nie płacą za to więcej.
Urząd przypomina, że bank powinien informować konsumenta o podwyżkach opłat za prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów i inne czynności. [czytaj więcej]
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zachęcił do czujności również osoby, które robią przelewy online. Jeżeli stawki wzrosły, warto rozważyć zmianę rachunku bankowego, a jeśli posiadamy rachunki w kilku bankach – ograniczenie ich liczby – wyjaśnił.
Płacisz co miesiąc sporą kwotę za prowadzenie konta, a niewiele z niego korzystasz? Alternatywą jest Podstawowy Rachunek Płatniczy. Jego założenie i prowadzenie jest bezpłatne, instytucja finansowa nie pobiera też opłat za podstawowe usługi pic.twitter.com/dC9LTXHHz4
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 4, 2021
Klienci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, mogą rozważyć korzystanie z podstawowego rachunku płatniczego – zaznaczył prezes Tomasz Chróstny.
– Bank o każdej zmianie wysokości opłat i prowizji powinien poinformować konsumenta na trwałym nośniku. Forma, w jakiej bank to zrobi, powinna zostać uzgodniona z klientem i dostosowana do jego możliwości odczytania informacji. Zgodnie z prawem banki, przynajmniej raz w roku, muszą informować klientów o wysokości pobieranych opłat. Podstawowy rachunek płatniczy to dobra propozycja, szczególnie dla seniorów oraz osób o niewielkich dochodach. Kilka czy kilkanaście złotych comiesięcznej opłaty za prowadzenie konta to dla nich spory wydatek. Zgodnie z polskim i unijnym prawem banki oraz SKOK-i mają obowiązek udostępniać klientom podstawowy rachunek płatniczy bezpłatnie – wyjaśnił Tomasz Chróstny.
Obserwujemy, że banki podnoszą opłaty związane z prowadzeniem rachunku czy dokonywaniem przelewów. Zachęcam konsumentów, aby sprawdzili aktualne stawki za czynności bankowe – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny pic.twitter.com/i73LJlzNPR
— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 4, 2021
Prezes UOKiK zapewnił, że cały czas monitoruje sytuację na rynku i jeśli pojawią się nieprawidłowości, zostaną podjęte stosowane działania, aby zabezpieczyć prawa oraz interesy konsumentów.
O podwyżkach opłat za prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów i za inne czynności bank powinien poinformować konsumenta.
Klienci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, mogą rozważyć korzystanie z podstawowego rachunku płatniczego. ▶️https://t.co/hKGg3A7g8f— UOKiK (@UOKiKgovPL) January 4, 2021
RIRM