Fot: ums.gov.pl

Rekordowy rok dla portów Szczecin i Świnoujście

W 2018 r. w portach w Szczecinie i Świnoujściu obsłużono ponad 28,5 miliona ton towarów. To wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do 2017 roku. Tak dobrego wyniku w obu portach jeszcze nie było.

Rok 2018 był bardzo dobrym rokiem dla zespołu portów Szczecin-Świnoujście niemalże we wszystkich obszarach jego funkcjonowania – powiedział prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście Dariusz Słaboszewski. Jak dodał, wynik towarowy jest bardzo dobry.

– To jest masa towarowa, która nigdy do tej pory w Szczecinie nie została przeładowana; nawet w latach 70. XX w., kiedy to port Szczecin-Świnoujście żył ładunkami, takiej masy towarowej nie było. Dlaczego wróciłem do tych lat? Bowiem wtedy główną grupą towarową, która była obsługiwana był węgiel – wskazał Dariusz Słaboszewski.

W sumie porty obsłużyły w ubiegłym roku o ponad 3 mln ton towarów więcej niż w 2017 r. Jak prognozuje zarząd portów, tendencja wzrostowa powinna utrzymać się także w bieżącym roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Prężna działalność portów przynosi spore zyski dla państwa – mówi Kazimierz Drzazga, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.

– Port Szczecin-Świnoujście w roku 2017, są to dane prawie oficjalne, przyniósł dla Skarbu Państwa łącznie ok. 3 mld 600 mln czystego dochodu w postaci ceł, akcyzy i VAT-u – podkreślił.

Plan inwestycyjny Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście zakłada wydatkowanie w obu portach w ramach obecnej perspektywy unijnej kwoty prawie 1,5 mld zł. Zarząd będzie modernizował między innymi nabrzeża w Szczecinie, w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego.

– Tam pogłębiamy również przy nabrzeżach obrotnice, zasypujemy Basen Notecki, budujemy nowe Nabrzeże Dąbrowieckie. Budowa zaplecza Nabrzeża Fińskiego i Norweskiego – wyjaśnił wiceprezes ds. rozwoju Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście Jacek Cichocki.

W najbliższej przyszłości będą realizowane także inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra, rozbudowa trasy S3 i modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.

TV Trwam News/RIRM

drukuj