Eksport solidny, ale nie innowacyjny
Produkcja, sprzedaż i eksport części do samochodów z roku na rok dynamicznie rośnie wynika z raportu Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. W tym samym czasie spada jednak innowacyjność naszej gospodarki – alarmują ekonomiści.
Wielkość eksportu części do zagranicznych aut jest aż trzy razy większa, niż w przypadku tradycyjnie postrzeganego jako narodowy skarb węgla, koksu i brykietów. Przez ostatnie 10 lat eksport produkowanych w Polsce części i akcesoriów wzrósł dwukrotnie. Eksperci przestrzegają jednak, że powinniśmy zamiast kupowania licencji od innych wdrażać, potem sprzedawać własne pomysły.
– Dla nas ważne jest, żeby polskie firmy zdobywały rynki zagraniczne, oferując nowe pomysły, nowe modele biznesowe. Na tym budując swój sukces. Widzę, że są polskie firmy z którymi współpracuję, które tak robią. Jednak dominujący model biznesowy w Polsce jest taki: zrobimy wam tak samo dobrze jak firmy z zachodu tylko taniej. I to jest ten model rozwoju, który musimy zmienić w kolejnej perspektywie finansowej – podkreśla prof. Krzysztof Rybiński, były wiceprezes NBP.
Ze statystyk opublikowanych przez Komisję na początku tego roku wynika, że należymy do państw Unii o najniższym poziomie wydatków na badania i uzyskujemy najgorsze wyniki innowacyjności.
„Wspieranie innowacji w Polsce jest nastawione na unikanie ryzyka”- uznali eksperci Komisji.
RIRM