fot. episkopat.pl

[TYLKO U NAS] Ks. prof. M. Wróbel (KUL) o Dniu Judaizmu: Trójjedyny Bóg, którego wyznajemy jako chrześcijanie, jest Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba

Osoba Jezusa Chrystusa, która wyrasta z judaizmu, otwiera drogę do Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba. Jesteśmy dziećmi tego samego Boga. Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba zostaje najpełniej objawiony przez osobę Jezusa Chrystusa w mocy Ducha Świętego. Trójjedyny Bóg, którego wyznajemy jako chrześcijanie, jest Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba – podkreślał ks. prof. Mirosław Wróbel, biblista z Katedry Filologii Biblijnej i Literatury Międzytestamentalnej Instytutu Nauk Teologicznych KUL, w poniedziałkowej audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja, mówiąc o Dniu Judaizmu w Kościele.

Dzień Judaizmu, który obchodzimy w Kościele 17 stycznia, w dzień przed rozpoczęciem Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 r. Jego głównym celem jest – jak wskazał gość „Aktualności dnia” – stworzenie okazji do dialogu między katolicyzmem a judaizmem. Dialog ten pokazuje, jak wiele łączy te dwie religie i pozwala na lepsze poznanie naszej chrześcijańskiej tożsamości.

– Jednocześnie – z punktu widzenia biblijnego – można jeszcze lepiej rozumieć bardzo wiele tekstów nowotestamentalnych, tekstów pisanych już przez autorów chrześcijańskich, uznających Jezusa Chrystusa za Mesjasza, Syna Bożego, ale jednak wywodzących się z kręgów żydowskich, używających całego bogactwa świata żydowskiego, które jest zawarte w Starym Testamencie i literaturze żydowskiej, literaturze apokryficznej, zwłaszcza w tzw. apokaliptyce żydowskiej, w literaturze międzytestamentalnej i w wielu tradycjach żydowskich, które mają proweniencję przedchrześcijańską. Widzimy to zwłaszcza po odkryciu tekstów żydowskich w Qumran, które rzucają nam wielkie światło także na Nowy Testament, na wiele z tekstów, które powstały w I wieku, a które są dla nas tekstami normatywnymi – zwrócił uwagę biblista.

Dialog między chrześcijaństwem a judaizmem nie był prowadzony przez wiele wieków, co dawało możliwość do rozwoju różnym uprzedzeniom. Dlatego też w ramach Soboru Watykańskiego II w 1965 powstała deklaracja „Nostra aetate” o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich. Bardzo podkreśla ona rolę dialogu międzyreligijnego.

– Ona jest takim otwarciem drzwi do tego, by spotykać się z wyznawcami judaizmu – powiedział gość Radia Maryja.

Zaznaczył, że punktem odniesienia w kwestii dialogu z judaizmem jest św. Jan Paweł II.

– Myślę, że pontyfikat Jana Pawła II odbiera argumentację wielu środowiskom, które deprecjonują taki dialog. Jan Paweł II np. w Wiedniu wypowiedział słowa, że tylko tego można kochać, kogo się zna i wielokrotnie wzywał do wzajemnego spotykania się wyznawców chrześcijaństwa, judaizmu, islamu. Papież był gorącym zwolennikiem dialogu Kościoła z judaizmem – podkreślił ks. prof. Mirosław Wróbel.

Stwierdził, że św. Jan Paweł II traktował dialog z judaizmem jako „dialog z Ludem Bożym Starego Przymierza, które nigdy nie zostało odwołane”.

– Jest to dialog niejako między pierwszą i drugą częścią Biblii – powiedział biblista.

Dialog chrześcijańsko-żydowski bardzo mocno wybrzmiewał też w nauczaniu Benedykta XVI. Gość „Aktualności dnia” zaznaczył, że nawet jako Papież-emeryt, Joseph Ratzinger zabiera głos w sprawie wagi tego dialogu.

Według ks. prof. Mirosława Wróbla, dialog chrześcijaństwa i judaizmu pozwala pogłębić samoświadomość chrześcijan.

– Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba objawia się w Narodzie Wybranym. Naród Wybrany staje się medium, poprzez które chrześcijanie mają dostęp do Boga. Osoba Jezusa Chrystusa, która wyrasta z judaizmu, otwiera drogę do Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba. Jesteśmy dziećmi tego samego Boga – mówił wykładowca KUL.

Podkreślił, że z tego powodu dialog ów pozwala nam lepiej zrozumieć pierwszych wyznawców Chrystusa, takich jak św. Paweł, który podczas swoich misji najpierw szedł z orędziem zbawienia do Żydów, a dopiero potem do pogan.

– Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba jest Bogiem, który zostaje najpełniej objawiony przez osobę Jezusa Chrystusa w mocy Ducha Świętego. Trójjedyny Bóg, którego wyznajemy jako chrześcijanie, jest Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba – zwrócił uwagę duchowny.

Stwierdził, że chrześcijaństwo i judaizm łączy także przekonanie o godności osoby ludzkiej, jako stworzonej na obraz i podobieństwo Boga.

– Jest to wspólny fundament moralny i na nim opiera się dialog żydowsko-chrześcijański. Ten autentyczny dialog prowadzi do możliwości przeciwstawiania się wszelkiej niemoralności, wszelkim ruchom liberalnym, które odrzucają te normy, które ranią i degradują człowieka. Dlatego wspólny dialog jest nieodzowny i bardzo ważny we współczesnym świecie – skonkludował ks. prof. Mirosław Wróbel.

Całość rozmowy z ks. prof. Mirosławem Wróblem jest dostępna [tutaj].

 

radiomaryja.pl

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl