„Jesteście solą ziemi, jesteście światłem świata”

Ojciec św. Benedykt XVI rozpoczął wizytę apostolską w Beninie. Na międzynarodowym lotnisku „Kardynała Bernardina Gantin” w Kotonu Benedykta XVI powitał prezydent Yayi Boni. Następnie papież wygłosił przemówienie do zebranych. Po powitaniu Ojciec Św. udał się do Katedry Kotonu. Hasłem wizyty Ojca Św. są słowa z ewangelii św. Mateusza „Jesteście solą ziemi, jesteście światłem świata”. Wizyta Papieża będzie trwała do niedzieli. Wydarzenia z nią związane transmitowały będą – jak zawsze – Radio Maryja i TV Trwam. Najbliższa transmisja w sobotę około godz. 8:50.

W przemówieniu powitalnym Prezydent Yayi Boni podziękował Ojcu Świętemu za przybycie. Zwrócił uwagę na ogromny wkład Kościoła katolickiego w umocnienie demokracji i rozwoju Beninu na rzecz człowieka. Przypomniał, że w tym regionie Afryki przyjęto 250 lat temu misjonarzy Kościoła katolickiego. Przyjęli oni bez żadnych różnic różne formy pomocy. Otwierali szkoły katolickie na poziomie podstawowym i średnim, zajmowali się sierotami i chorymi, pomagali trędowatym. Powstało wiele ośrodków zdrowia. Świadectwo miłości zostało rozsiane po całym kraju. Prezydent wspominał wkład ks. kardynała Bernardina Gantina, który wiele włożył w ewangelizację regionu. Jego imieniem zostało nazwane lotnisko Kotonu. Yayi Boni powiedział, że chrześcijanie Afryki są solą ziemi i światłem świata. Zapewnił, że są bardzo szczęśliwi w z wizyty Ojca św. Wyraził nadzieję, że jubileusz umocni ewangelizację w kraju. Życzył Ojcu św. jak najlepszego pobytu na ziemi afrykańskiej.

Ojciec Św. Benedykt XVI podziękował za serdeczne słowa powitania. Zapewnił o miłości jaką żywi do kontynentu afrykańskiego i Beninu. Powiedział, że przybył do Afryki z trzech powodów. Pierwszym z nich jest czterdziestą rocznicą nawiązania przez Benin stosunków dyplomatycznych ze Stolicą Apostolską i 150tą rocznicą jego ewangelizacji. Drugim powodem jest zaplanowane podpisanie i przekazanie posynodalnej adhortacji apostolskiej „Africae minus”. Papież wyraził nadzieję, że zawarte w dokumencie refleksje będą prowadziły w nadchodzących latach działalność duszpasterską wielu wspólnot chrześcijańskich. Trzecim powodem odwiedzin Ojca Św. w Beninie jest także możliwość odwiedzin grobu ks. kardynała Bernardina Gantina. „Zawsze bardzo ceniłem jednego z synów tego kraju, kardynała Bernardina Gantina. „Przez wiele lat obydwaj pracowaliśmy, każdy w ramach swoich uprawnień, służąc tej samej winnicy. Pomagaliśmy jak najlepiej potrafiliśmy, mojemu poprzednikowi, błogosławionemu Janowi Pawłowi II w wykonywaniu jego posługi Piotrowej” – powiedział Ojciec Św. Z uznaniem odniósł się do historii i tradycji kraju. Zachęcał jednocześnie do roztropnego otwarcia się na nowoczesność. Przestrzegał przed pułapkami, które mogą stać się zabójcze, skrajne upolitycznienie napięć między religiami, ze szkodą dla dobra wspólnego, czy erozja wartości ludzkich, kulturowych, etycznych i religijnych. Papież powiedział, ze przejście do nowoczesności musi być oparte na kryteriach, opartych na cnotach zakorzenionych w godności osoby, wielkości rodziny i poszanowaniu dla życia.

 



Pełny tekst przemówienia powitalnego Ojca Świętego Benedykta XVI

Następnie Ojciec św. udał się do katedry Matki Bożej w Kotonie. Papieża powitał ks. arcybiskup Kotonu Antoine Ganyé. Powiedział, że cały Lud Boży zgromadzony w Katedrze z ogromną radością przyjmuje Papieża. „Przybywacie aby podpisać waszą adhortację która jest owocem pracy dla Kościoła Afryki” – powiedział ks. abp Kotonu. Przypomniał, że wizyta Papieża odbywa się w czasie kiedy celebrowana jest rocznica 150 lat przybycia misjonarzy do Beninu. Dodał, że Ojciec Św. przybywa, by utwierdzić w wierze, dać nadzieję ludowi, umocnić zakonników i zakonnice i by oddać hołd tym misjonarzom, którym należy bardzo dziękować. Wyjaśnił, że misjonarze pracowali dla edukacji, formowali przyszłych afrykańskich kapłanów. Jesteśmy synami tego dzieła – dodał arcybiskup Antoine Ganyé. Zapewnił, ze dziś kontynuowana jest ta misja, a pracy jest dużo, bu wielu Afrykanów jest adeptami religii tradycyjnych. To do nich do nich posyła nas Jezus Chrystus – dodał ks. abp. Zapewnił, że wizyta Ojca Św. zostanie w pamięci Beninu, bo choć kraj ten jest mały ma wielkie serce. Prosząc o błogosławieństwo dla Beninu oddał cześć Ojcu Św. Po przemówieniu ks. abpa Kotonu Antoine Ganyé Papież podarował Katedrze kielich. Wierni zgromadzeni w świątyni podziękowali za ten dar owacjami.

Następnie Ojciec Św. Benedykt XVI w przemówieniu mówił o ogromnym wkładzie i pracy poprzednich śp. biskupów, którzy spoczywają w Katedrze. Powiedział, że byli oni odważnymi pracownikami winnicy pańskiej. Byli pasterzami pełnymi miłości i zapału. Poświęcili się bez końca najsłabszym i opuszczonym. Odegrali olbrzymią rolę w chrystianizacji kraju – mówił Ojciec Św. Dodał, że historia Zbawienia jest objawieniem Miłosierdzia Bożego. Bóg natomiast stał się widziany w Synu Bożym, który pochyla się na nędzą ludzką, zwłaszcza amoralną. Papież wyjaśnił, że miłosierdzie polega na tym, że Bóg sprowadza nas na drogę prawdy i światła. On chce żebyśmy się nie zatracili. Przypomniał, że Miłosierdzia Bożego doświadczyła Matka Boża, która poprzez swoje „Tak” ma nieustanny udział w misji. Pomaga nam zawsze i wszędzie. Zjednuje nam dary życia w wieczności. Opiekuje się braćmi pielgrzymującymi póki nie zostaną doprowadzeni do wiecznego szczęścia w Bogu. W Maryi mamy wzór doskonałości, jest pomocą w drodze do komunii z Bogiem i ludźmi. Ukazuje prawdę. Ojciec Św. Benedykt XVI zaapelował do wiernych, by nie lękali się Jej wzywać. W modlitwie prosił, by Maryja spełniała pragnienia młodych Afryki, nadzieję dzieci, ofiar głodu oraz wojny i uprosiła by wszyscy byli przyjaciółmi najuboższych, pociechą dla strapionych. „Maryjo wstawiaj się u Boskiego Syna za Afryką” – modlił się Ojciec św.

 



Pełny tekst przemówienia Ojca Świętego Benedykta XVI wygłoszone w katedrze Kotonu

Jutro o godz. 7:30 w Kaplicy Nuncjatury Apostolskiej w Kotonu Ojciec św. będzie przewodniczył Eucharystii. Po Mszy Św. o godz. 9:00 w Pałacu Prezydenckim w Kotonu rozpocznie się spotkanie z członkami rządu, przedstawicielami Instytucji Państwowych, Korpusem Dyplomatycznym i przedstawicielami głównych religii. Następnie odbędzie się Kurtuazyjna wizyta u Prezydenta Republiki w Pałacu Prezydenckim w Kotonu.

Po wizycie Ojciec św. uda się do Ouidah, gdzie ok. godz. 11.15 nawiedzi grób Kardynała Bernardina Gantin w Kaplicy Seminaryjnej Św. Galla w Ouidah. Po modlitwie na Dziedzińcu Seminarium Św. Galla spotka się z kapłanami, seminarzystami, zakonnikami i wiernymi świeckimi.

Po południu Papież uda się do Bazyliki Niepokalanego Poczęcia NMP gdzie podpisze Posynodalną Adhortację Apostolską „Africae munus”. Następnie Ojciec św. wróci do Kotonu i o godz. 17:00 założy wizytę w Domu „Pokój i radość” Sióstr Misjonarek Miłości przy Parafii Św. Rity w Kotonu. Po czym spotka się z dziećmi. Wieczorem w Nuncjaturze Apostolskiej będzie rozmawiał z Biskupami Beninu.

W niedzielę rano o godz. 9:00 na Stade de l”amitié” w Kotonu Ojciec św. przewodniczył będzie Eucharystii, podczas której przekaże Biskupom Afryki Posynodalnej Adhortację Apostolską. W południe odmówiona zostanie modlitwa anioł Pański.

O godz. 16.00 zaplanowano ceremonie pożegnania na międzynarodowym lotnisku „Kardynała Bernardina Gantin” w Kotonu. Pół godziny później Ojciec Św. odleci do Rzymu.

***

Afrykańska pielgrzymka Benedykta XVI

W historii Kościoła Papieże niezbyt często udawali się w podróże
apostolskie. Zainicjował je dopiero Jan XXIII, który wyjechał do Asyżu na
jubileusz 750-lecia zakonu franciszkańskiego, a także do Loreto. Przełomowy
okazał się pontyfikat Pawła VI – rozpoczął on podróżowanie również poza
kontynent europejski. Odbył łącznie 9 pielgrzymek zagranicznych, m.in. do
Jerozolimy, Bombaju, Kolumbii, Australii i jako pierwszy Biskup Rzymu udał się w
podróż apostolską na kontynent afrykański do Ugandy. Jednakże zasadnicza zmiana
nastąpiła dopiero podczas pontyfikatu Jana Pawła II, który upodobał sobie
Afrykę. Żaden inny Papież nie podróżował na ten kontynent tak często. Papież
Polak odwiedził Afrykę 13 razy, gościł w 41 krajach. Ponadto w ramach
pielgrzymek do Australii i na Daleki Wschód odwiedził Seszele i Mauritius.

Na kilka godzin przed swoją pierwszą podróżą na kontynent afrykański, 2 maja
1980 roku, Jan Paweł II powiedział: „Ten ogromny kontynent mimo wielkich
trudności i napięć kształtuje własną historię. Katolicy afrykańscy, jak i
wszyscy wierzący w Chrystusa razem ze wszystkimi wierzącymi w Boga, mogą z
pewnością dokonać wielkiego wkładu w zbudowanie takiej Afryki, która w
poszanowaniu starożytnych wartości kultury potrafi żyć w duchu solidarności,
porządku i sprawiedliwości”.
Ojciec Święty Benedykt XVI odwiedził już Afrykę, w marcu 2009 roku podróżował do
Kamerunu i Angoli. Rozpoczynająca się dziś trzydniowa podróż do Beninu jest
zatem drugą papieską pielgrzymką na kontynent afrykański. Głównym celem podróży
będzie przekazanie Kościołowi Afryki posynodalnej adhortacji jako owocu II
Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów dla Afryki. Obrady tego Synodu odbywały
się w Rzymie od 2 do 26 października 2009 r. pod hasłem „Kościół w Afryce w
służbie pojednania, sprawiedliwości i pokoju. „Wy jesteście solą ziemi…, wy
jesteście światłem świata””. Obecna pielgrzymka papieska upamiętni również 150.
rocznicę ewangelizacji tego afrykańskiego kraju oraz będzie oddaniem hołdu ks.
kard. Bernardinowi Gantinowi, który stamtąd pochodził. Warto dodać, że ks. kard.
Gantin, jeden znajbliższych współpracowników Jana Pawła II, zmarł w2008 roku.

Ewangelizacja ubogaca
Przysłowie ludu Konga mówi: „Jeżeli rzeka biegnie do swego ujścia zakolami,
czasem niepotrzebnymi, to dlatego że nie chciała radzić się w tej sprawie
mieszkańców nadbrzeża”. Po dwudziestu latach duszpasterstwa w Afryce
subsaharyjskiej czuję się jak jeden z „mieszkańców nadbrzeża”, który miał okazję
poznać tę niezwykle urozmaiconą rzeczywistość kulturową. Dane mi było – dzięki
Bożej Opatrzności – przeżywać radości, trudy, niepowodzenia i niespodzianki
misjonarza w Demokratycznej Republice Konga (dawny Zair).
Podczas długoletniej pracy misyjnej zrozumiałem, że dialog z wartościami
religijnymi ludów afrykańskich może przyczynić się do wzajemnego ubogacenia oraz
pogłębienia działalności misyjnej. Dlatego też przedmiotem obecnej ewangelizacji
Afryki jest przede wszystkim dialog chrześcijaństwa z wartościami religijnymi
poszczególnych ludów tego kontynentu. Z powodu wielkiej liczby ludów
afrykańskich mówi się nie o jednej kulturze i religii, lecz o różnorodności i
wielości systemów kulturowych oraz religijnych. Religijna postawa Afrykanów
dominuje w świecie pojęć, doświadczeń i postaw życiowych. Przeniknięcie
elementami religijnymi życia gospodarczego, społecznego i politycznego, a także
rytualizacja wszystkich ważnych wydarzeń oraz aspektów życia wspólnotowego i
indywidualnego stanowią cechy charakterystyczne ludów Afryki.
Ostatni Papieże dodawali odwagi Afrykanom, by jak najlepiej przeżywali pozytywne
wartości zawarte w ich tradycyjnych religiach. To właśnie one pozwolą
ukształtować im rodzimy obraz chrześcijaństwa. Błogosławiony Jan Paweł II w
Cotonou, stolicy Beninu, 17 lutego 1982 roku powiedział do zgromadzonych tłumów,
potwierdzając swoje wcześniejsze deklaracje o tym, że ewangelizacja ubogaca
zwyczaje i tradycje: – Ewangelizacja powinna oświecać, oczyszczać i wzbogacać
wszystkie obyczaje i tradycje, które tak głęboko przenikają dusze waszych
rodaków, aby uzyskać od nich wszystko to, co mogłoby umacniać drogę życia zgodną
z wiarą chrześcijańską i doprawdy bardziej ludzką – mówił Papież. Z pewnością
Benedykt XVI podczas pielgrzymki na kontynent afrykański będzie kontynuował
duchowe dziedzictwo swoich poprzedników na Stolicy Piotrowej.

Duchowość Afrykańczyków
Jednym z istotnych elementów tradycji afrykańskiej jest duchowa wizja życia i
świata, według której wszystkie byty widzialne złączone są z niewidzialnym
światem duchowym. Światopogląd ludów afrykańskich opiera się na jedności
kosmosu, w którym – poprzez jego struktury i symbole – dostrzegane oraz
przeżywane jest sacrum. W ciągłości i jedności kosmosu uczestniczą wszystkie
istoty nadnaturalne (Istota Najwyższa, bóstwa, duchy i duchy przodków), ludzie i
cała przyroda. Wraz z przybyciem chrześcijaństwa tradycyjny obraz Boga uległ
zmianom. Aktualny obraz Boga u Afrykanów jest w stałym procesie transformacji,
której finału nie można jeszcze przewidzieć. Dawny, daleki i nieco obojętny Bóg
pojmowany jest obecnie coraz bardziej jako Bóg osobowy i dynamiczny. Ten obraz
Stwórcy wypracowany przez chrześcijaństwo musi być wkomponowany w proces
inkulturacyjny oraz w aktualną działalność duszpasterską.
Pośród wielu wartości religijnych, które są dla Afrykanów priorytetowe i mają
istotne znaczenie w procesie dialogu chrześcijaństwa z afrykańskim kontekstem
kulturowo-religijnym, należy wspomnieć problematykę małżeństwa i rodziny.
Wskazuje ona na powiązanie w życiu Afrykanów sfery duchowej i materialnej oraz
religijnej i społecznej. Zauważono, że tradycyjne afrykańskie małżeństwo,
zawierane zgodnie z rodzimymi obrzędami, wykazuje pewne podobieństwa do
chrześcijańskiego obrazu małżeństwa i rodziny. Mimo to Afrykanie mają jeszcze
długą drogę do przebycia, by w pełni zrozumieć wartość sakramentu małżeństwa.
Warto też zwrócić uwagę na afrykański „fenomen przodkostwa”, który wskazuje na
wyjątkową rolę przodków jako pośredników, stróżów i opiekunów społeczności. Dla
Afrykanów śmierć nie jest końcem życia, ponieważ jego kontynuacją jest nowa
egzystencja przodków. Mimo iż afrykańskie tłumaczenie przyczyn śmierci jest
dalekie od chrześcijańskiego spojrzenia na śmierć, to ich wiara w życie
pozagrobowe oraz sam kult przodków wykazują elementy wspólne z chrześcijańską
wiarą w świętych obcowanie.
W moralności ludów afrykańskich istotniejszy okazuje się jej aspekt społeczny,
który sprawia, że zanika odpowiedzialność indywidualna. Można stwierdzić pewną
zgodność afrykańskich postaw etycznych z zasadami moralności chrześcijańskiej.
Do pełnego jednak przyjęcia chrześcijańskich zasad moralnych jest wciąż daleko.
Trzeba pamiętać, że Afrykanie spotkali się z etyką chrześcijańską dopiero po
kilkunastu dziesiątkach lat.
Współczesne zmiany polityczne i społeczno-kulturowe w Afryce rodzą potrzebę
ciągłego badania aktualnego stanu rodzimej religii. Nasilające się posądzanie o
czary generuje wzmożenie kultów antyczarowniczych. Powstawanie wciąż nowych
ruchów religijnych i sekt oraz niezależnych wspólnot chrześcijańskich powoduje,
że religijność Afrykanów odbiega jeszcze od chrześcijańskiego ideału i jest w
stałym procesie przemian.

Papieskie przesłanie
Ojciec Święty Benedykt XVI w swoim przepowiadaniu podczas pielgrzymki do Beninu
z pewnością powróci do problematyki ostatniego II Zgromadzenia Specjalnego
Synodu Biskupów dla Afryki, który podkreślił, że afrykański Kościół ma głęboką
świadomość istniejących trudności wewnętrznych. Żyje on w społeczeństwach
naznaczonych podziałami etnicznymi i językowymi. Szczególnie dramatycznie
podczas obrad zabrzmiał głos w obronie najsłabszych – kobiet i dzieci. Żądano
uznania ich wkładu w życie rodzinne, społeczne i religijne. Wiele mówiono o
losie kobiet w Afryce. Potępiono akty przemocy i niesprawiedliwości wobec nich.
Synod przypomniał także o prawach człowieka, zwłaszcza prawie do życia, do
wolności religijnej oraz życia w pokoju.
Rządzący muszą dołożyć starań, aby uruchomić mechanizmy, które położą kres
morderstwom, porywaniu i innym aktom przemocy. Jednocześnie podczas II
zgromadzenia synodalnego afrykański Kościół zobowiązał się do pomagania kobietom
i rodzinom, które stoją w obliczu tzw. niespodziewanej ciąży i wyraził swe
uznanie dla rządów, których ustawodawstwo przeciwstawia się zbrodni aborcji.
Synod opowiedział się za poszerzeniem dialogu z muzułmanami oraz wyznawcami
tradycyjnych religii afrykańskich. Zdecydowanie przeciwstawił się fanatyzmowi
religijnemu, wymieszanemu z interesami politycznymi i gospodarczymi, co zostało
już wtedy określone przez Benedykta XVI jako jeden z „wirusów zagrażających
Afryce”. Ojcowie synodalni pochylali się także nad kwestią obecności chrześcijan
w życiu politycznym, gdy zapadają ważne decyzje dotyczące „pojednania,
sprawiedliwości i pokoju”. Zachęcili wiernych świeckich do podejmowania
odpowiedzialności za dobro wspólne. Wezwali ich też do tworzenia sprawiedliwych
struktur społecznych. Synod potępił nielegalny handel bronią, zaapelował o
ograniczenie jej produkcji i wyeliminowanie broni nuklearnej, biologicznej, min
przeciwpiechotnych oraz wszelkiego typu broni masowego rażenia.

Potrzeba świętych
Biskupi są przekonani, że Afryka potrzebuje ludzi wręcz świętych na ważnych
urzędach: polityków zwalczających korupcję, działających na rzecz dobra ludności
i potrafiących mobilizować innych ludzi dobrej woli, by jednoczyć się w walce ze
złem uciskającym narody.
Niewątpliwie papieska pielgrzymka do Beninu pozwoli na ponowne zauważenie Afryki
w świecie. Pobudzi ona również do lepszego poznawania tradycyjnych religii tego
kontynentu, pogłębiania studiów nad ich religijnością, która stanowi podstawę
dialogu międzyreligijnego oraz przykład inkulturacji Ewangelii w rodzimy
kontekst kulturowo-religijny. Dialog międzyreligijny i inkulturacja są wezwaniem
dla afrykańskich Kościołów lokalnych oraz istotnym czynnikiem owocnego
przepowiadania Słowa Bożego i jego zakorzenienia w życiu ludów afrykańskich.

O. dr Kazimierz Szymczycha SVD,
sekretarz Komisji Episkopatu Polski ds. Misji

***

Program Wizyty Apostolskiej Ojca Świętego Benedykta XVI w Beninie

Podróż Apostolska Ojca Świętego Benedykta XVI do
Beninu z okazji podpisania i publikacji posynodalnej adhortacji apostolskiej
Drugiego Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów dla Afryki 18 – 20 listopada
2011

18 listopada 2011 (piątek)

15.00 – Ceremonia powitania na międzynarodowym lotnisku „Kardynała
Bernardin Gantin” w Kotonu. Przemówienie Ojca Świętego.
16.30 – Wizyta w Katedrze Kotonu. Przemówienie Ojca Świętego.

19 listopada 2011 (sobota)

07.30 – Prywatna Msza Święta w Kaplicy Nuncjatury Apostolskiej w Kotonu.

09.00 – Spotkanie z członkami rządu, przedstawicielami Instytucji
Państwowych, Korpusem Dyplomatycznym i przedstawicielami głównych religii w
Pałacu Prezydenckim w Kotonu. Przemówienie Ojca Świętego.
09.50 – Kurtuazyjna wizyta u Prezydenta Republiki w Pałacu Prezydenckim w
Kotonu.

Ouidah
11.15 – Nawiedzenie grobu Kardynała Bernardina Gantin w Kaplicy
Seminaryjnej Św. Galla w Ouidah. Spotkanie z kapłanami, seminarzystami,
zakonnikami i wiernymi świeckimi na Dziedzińcu Seminarium Św. Galla w Ouidah.
Przemówienie Ojca Świętego.
12.15 – Wizyta w Bazylice Niepokalanego Poczęcia NMP w Ouidah i
podpisanie Posynodalnej Adhortacji Apostolskiej. Przemówienie Ojca Świętego.

Kotonu
17.00 – Wizyta w Domu „Pokój i radość” Sióstr Misjonarek Miłości przy
Parafii Św. Rity w Kotonu. Przemówienie Ojca Świętego. Spotkanie z dziećmi w
Parafii Św. Rity w Kotonu.
18.45 – Spotkanie z Biskupami Beninu w Nuncjaturze Apostolskiej w Kotonu.
Przemówienie Ojca Świętego.
19.30 – Kolacja z Biskupami Beninu w Nuncjaturze Apostolskiej w Kotonu.

20 listopada 2011 (niedziela)

09.00 – Msza Święta i przekazanie Biskupom
Afryki Posynodalnej Adhortacji Apostolskiej na „Stade de l”amitié” w Kotonu.
Homilia Ojca Świętego. Anioł Pański. Rozważanie Ojca Świętego.
12.15 – Obiad z Członkami Rady Specjalnej dla Afryki Sekretariatu
Generalnego Synodu Biskupów w Nuncjaturze Apostolskiej w Kotonu.
16.00 – Ceremonia pożegnania na międzynarodowym lotnisku „Kardynała
Bernardina Gantin” w Kotonu. Przemówienie Ojca Świętego.
16.30 – Odlot samolotem z międzynarodowego lotniska „Kardynała Bernardina
Gantin” w Kotonu do Rzymu.

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl