ZUS apeluje o poprawne wypełnianie wniosków o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej
Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje o poprawne wypełnianie wniosków o pomoc z tarczy antykryzysowej. Chodzi m.in. o dokumenty dotyczące zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne czy świadczenie postojowe.
50 proc. wniosków składanych w formie papierowej zawiera błędy – powiedziała Krystyna Michałek, rzecznik kujawsko-pomorskiego oddziału ZUS-u. Najczęściej popełniane to m.in. brak podpisu pod oświadczeniem czy nieprawidłowy numer rachunku.
– Jednym z najczęstszych błędów we wnioskach jest podpisywanie oświadczeń. Brak takiego podpisu powoduje, że wniosek – zamiast trafić do realizacji – musi być uzupełniony. W tym przypadku wszczynane jest postępowanie wyjaśniające, co znacznie wydłuża czas np. na wypłatę świadczenia postojowego czy też rozpatrzenie wniosku o zwolnienie z opłacania składek. Inne popełniane błędy to np. podpisywanie się imieniem i nazwiskiem „Jan Kowalski”, które figuruje na wzorze poprawnie wypełnionego wniosku, dostępnego na stronie internetowej Zakładu. Często również we wniosku o świadczenie postojowe brakuje numeru rachunku bankowego bądź też jest on za krótki. Brakuje także informacji o formie opodatkowania i kwocie przychodów – wskazała Krystyna Michałek.
Wnioski do ZUS-u można składać drogą tradycyjną oraz elektronicznie. Zakład przygotował krótki przewodnik, jak poprawnie wypełnić dokumenty o wsparcie z tarczy. Jest on dostępny na stronie internetowej ZUS.
Pierwsze świadczenia postojowe zostały wypłacone 15 kwietnia. W poniedziałek na kontach przedsiębiorców pojawią się kolejne pieniądze.
RIRM