fot. pixabay.com

Zmiany w prawach konsumenta

Nowy rok przyniósł zmiany w prawach konsumenta. Wprowadzone zostały nowe zasady reklamacji, wydłużony został termin na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie lub wycieczce, a sklepy muszą informować, jak zmieniała się cena produktów w ciągu ostatniego miesiąca. Już teraz okazuje się, że klienci są często wprowadzani w błąd.

Okres poświąteczny to czas największych wyprzedaży w sklepach. Niektóre produkty, zwłaszcza sprzęt RTV i AGD, można kupić nawet o kilkaset złotych taniej. Promocje przyciągają tłumy.

– Obniżki cenowe zawsze dobrze wpływają na samopoczucie opinii publicznej i zazwyczaj rezultat jest taki, że ludzie bardziej optymistycznie patrzą w przyszłość, są bardziej zadowoleni ze swojej sytuacji – mówi socjolog dr Jerzy Żurko.

W ostatnich latach można było jednak zauważyć, że niektóre sklepy zawyżają ceny swoich produktów tuż przed planowaną wyprzedażą, aby później sprzedać towar po rzekomo promocyjnej cenie. Teraz, dzięki zmianom przepisów, każdy sklep musi informować klientów o tym, jaka była cena danego produktu w ciągu ostatnich trzydziestu dni.

– W nowym rozwiązaniu chodzi właśnie o to, aby konsumenci mogli bardziej świadomie podjąć decyzję o zakupie i ocenić, czy promocja jest dla nich rzeczywiście atrakcyjna – wyjaśnia Agnieszka Orlińska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Na stronach internetowych widać jak na dłoni, że ceny niektórych produktów rzeczywiście mogą być zawyżane.

Nie wszystkie sklepy dostosowały się jednak do nowych wymogów.

– Na pewno będzie to brane pod uwagę w kontrolach Inspekcji Handlowej, która w wyniku kontroli może za praktyki związane z niewłaściwym informowaniem o cenach nałożyć karę nawet do 20 tys. złotych – podkreśla Agnieszka Orlińska.

Zmian w prawie konsumenta jest więcej. Sklepy muszą informować o sposobie plasowania swoich produktów w wyszukiwarce internetowej oraz o tym, czy opinie pod produktem były sponsorowane.

– Tutaj przedsiębiorcy przede wszystkim muszą informować, czy zamieszczają wszystkie opinie czy tylko te pozytywne, ale także czy weryfikują autentyczność opinii i w jaki sposób to robią – wskazuje Agnieszka Orlińska.

Wprowadzone zostały nowe zasady reklamacji w przypadku niezgodności towaru z umową oraz wydłużony został termin na odstąpienie od umowy zawartej na pokazie lub wycieczce – do 30 dni. Nowe przepisy mają zwiększyć ochronę konsumentów. Ważne jednak, aby także sami klienci dokonywali świadomych zakupów.

TV Trwam News

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl