fot. Wikipedia

Włochy: 10 tys. starych i wymagających sprawdzenia mostów

We Włoszech jest 10 tys. starych i wymagających sprawdzenia mostów – takie dane przedstawił Instytut Technologii Budownictwa w krajowym Komitecie Badań Naukowych. Jak podano, ryzyko zawalenia się mostu wynika z dwóch elementów: natężenia ruchu oraz wieku konstrukcji. Dane opublikowano dwa dni po katastrofie wiaduktu w Genui. Zginęło w niej co najmniej 38 osób.

Miniony wtorek wielu zapamięta do końca życia. We włoskiej Genui zawalił się most. Do tej pory potwierdzono śmierć 38 osób – to mieszkańcy kilku regionów Włoch, obywatele Francji, Albanii, Chile, Dominikany. Wśród ofiar nie ma Polaków. Mieszkańcy Włoch wciąż nie mogą uwierzyć w to, co się stało.

Właśnie dotarłem pod most, otworzyłem drzwi ciężarówki, aby wyjść i usłyszałem eksplozję. Kiedy odwróciłem się, zostałem wyrzucony w powietrze, uderzyłem w ścianę i straciłem oddech. Czuję, że dostąpiłem Bożego błogosławieństwa – mówił kierowca, któremu udało się przeżyć.

Liczba ofiar katastrofy we Włoszech może jednak wzrosnąć.  Pod gruzami w zmiażdżonych samochodach wciąż mogą znajdować się ludzie. Ratownicy i strażacy cały czas przeczesują rumowisko. Prace prowadzone są w trudnych warunkach. Istnieje zagrożenie, że runą pozostałe fragmenty mostu. Wczoraj Instytut Technologii Budownictwa w krajowym Komitecie Badań Naukowych opublikował dane mówiące o tym, że we Włoszech jest 10 tys. starych mostów mających ponad 50 lat i wymagających sprawdzenia.

 – Kiedy wiek ten przekracza 50 lat, a na strukturach tych notuje się wysokie natężenie ruchu, włącza się dzwonek alarmowy. Takich mostów jest 10 tys. – oświadczył szef Instytutu Technologii Budownictwa.

Dodał, że „norma, która reguluje budowę nowych obiektów i wprowadza poziom bezpieczeństwa strukturalnego, pochodzi dopiero z 2008 roku”.

Włoskie Ministerstwo Infrastruktury i Transportu ogłosiło, iż wszczęło postępowanie w sprawie zarządcy autostrad, spółki Autostrade per l’Italia. Resort zażądał od firmy przedstawienia w ciągu 15 dni szczegółowego raportu, zawierającego rejestr wszystkich prac wykonanych w celu zagwarantowania bezpieczeństwa na wiadukcie.

TV Trwam News/RIRM

 

drukuj