Wicedyrektor NCBR: Polska podąża za światowymi trendami w zakresie cyfryzacji
Polska podąża za trendami światowymi w zakresie cyfryzacji – powiedział wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Przemysław Kurczewski. Mamy potencjał rynkowy, by w perspektywie kilku lat stać się tzw. hubem produkcyjnym Europy – dodał.
Jak zaznaczył Przemysław Kurczewski, polscy przedsiębiorcy „podążają za globalnymi trendami w dziedzinie cyfryzacji”.
Wskazał na pierwszy opracowany przez NCBR raport dot. projektów cyfryzacyjnych, z których wynika, że rośnie liczba przedsięwzięć cyfrowych w naszym kraju. [czytaj więcej]
„Np. liczba wniosków o dofinansowanie do projektów dot. sztucznej inteligencji (AI) wzrosła 4-krotnie, a związanych z uczeniem maszynowym (ML)- 9-krotnie” – powiedział. Dodał, że w ciągu ostatniej dekady cały budżet NCBR na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w Polsce wyniósł ok. 66 mld złotych.
Od 2016 roku do I połowy 2021 r. wśród 2604 analizowanych w raporcie umów, 1513 o łącznej wartości 15,26 mld zł było związanych z cyfryzacją; 608 umów o wartości 3,92 mld zł dotyczyło rozwoju oprogramowania, 476 o wartości 8,11 mld zł – innowacji procesowych, a 429 o wartości 3,23 mld zł – opracowania nowego sprzętu.
Jak podkreślił Przemysław Kurczewski, cyfryzacja jest niezbędna do tego, by Polska „wybiła się na gospodarkę 4.0 czy 5.0”, w której produkcja będzie odbywać się praktycznie bez uczestnictwa człowieka.
Zwrócił uwagę, że rośnie znaczenie rozwiązań cyfrowych w polskiej gospodarce, co sprawia, że nasz kraj postrzegany jest, według rankingu firmy doradczej McKinsey, za tzw. cyfrowego challengera.
„Dzięki cyfryzacji PKB Polski może wzrosnąć o 275 mld zł. do 2025 roku” – zaznaczył wiceszef NCBR.
Kurczewski podkreślił, że pod względem liczby naukowców i ekspertów pracujących nad rozwiązaniami w zakresie m.in. AI Polska zajmuje 7. miejsce w UE i 1. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Zdaniem Przemysława Kurczewskiego dane te pokazują, że mamy potencjał rynkowy, by w perspektywie kilku lat stać się tzw. hubem produkcyjnym Europy, czyli interesującym rynkiem dla zagranicznych firm z takich krajów, jak Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Francja.
„Chodzi nie tylko o możliwość wytwarzania na tutejszym rynku określonych produktów, ale też o odpowiednie zaplecze w postaci centrów naukowo-badawczych, by je rozwijać” – podkreślił.
W ocenie wicedyrektora NCBR powodzenie tych działań zależy m.in. od precyzyjnie opracowanej strategii, nakierowanej na wspieranie określonych dziedzin wiedzy, które zapewnią naszej gospodarce przewagę konkurencyjną w przyszłości.
Według Przemysława Kurczewskiego poziom digitalizacji polskich przedsiębiorstw jest nadal stosunkowo niski – m.in. dlatego, że dużo jest rodzinnych firm, które koncentrują działalność głównie na rynku krajowym.
Kwestie związane z cyfryzacją będą tematem rozpoczynającego się w poniedziałek 6 grudnia 2021 r. Szczytu Cyfrowego ONZ – IGF 2021 w Katowicach. Wydarzenie potrwa do 10 grudnia. 10-12 grudnia odbędzie się tzw. IGF After Party dla młodych programistów z całego świata. [więcej]
#IGF2021 is coming! Join us on monday in #Katowice during @igf_2021!
We invite you to the presentation #DigitalFuture raport and discussion with the participation of experts: @Lukasiewicz_pl, @parpgovpl, @P_Przemyslu, @Google, @Microsoft, @AtendeSA.➡️https://t.co/LVIuaD8UoX pic.twitter.com/UYrwyQMMEa
— NCBR (@NCBR_pl) December 3, 2021
PAP