fot. PAP/Marcin Bielecki

Wchodzi w życie ustawa krajobrazowa

Dziś wchodzi w życie ustawa krajobrazowa, która ma pomóc samorządom w uporządkowaniu m.in. obecności reklam w przestrzeni publicznej. Przepisy mają także pozwolić zadbać o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu. Eksperci są podzieleni co do tego, czy ustawa spełni swój cel.

Ustawa wprowadza kary za nielegalne reklamy. Ponadto daje samorządom możliwość uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, w którym określone zostaną zasady sytuowania m.in. nośników reklam.

Ustawa definiuje pojęcie reklamy, szyldu, krajobrazu, krajobrazu kulturowego, krajobrazu priorytetowego. Nakłada też m.in. obowiązek sporządzania przez samorząd wojewódzki audytu krajobrazowego.

Ta ustawa ma wiele wad, o których alarmował PiS, koalicja rządowa odrzucała większość naszych poprawki – mówi poseł Anna Paluch.

– Po pierwsze, narzucanie na przedsiębiorców korzystających z reklam zwiększonych kosztów, które będą musieli ponosić po przyjęciu przez gminy tych uchwał o zasadach usytuowania reklam i ogłoszeń i narzuceniu stosownych opłat. Jeśli gminy zaczną to robić, to za pół roku zacznie się ponoszenie przez przedsiębiorców zwiększonych kosztów. To jest dodatkowy „garb” nałożony na przedsiębiorcę o charakterze podatkowym, bo tam są nawet takie dokumenty jak deklaracje podatkowe dla przedsiębiorców korzystających z powierzchni reklamowych. To jest tworzenie jeszcze jednego dokumentu za środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, jakby tych dokumentów strategicznych było mało, a można je liczyć w dziesiątkach – podkreśla poseł Anna Paluch.   

Ustawę o ochronie krajobrazu były prezydent Bronisław Komorowski skierował do Sejmu latem 2013 r.

Wiele pierwotnych zapisów ustawy zostało zmienionych podczas prac legislacyjnych. Ustawa początkowo przewidywała kary w wysokości do 5 tys. zł za reklamy niezgodne z wytycznymi. Senatorowie zaproponowali wyższe kary, czyli czterdziestokrotność opłaty reklamowej ustalanej przez gminy. Posłowie poparli tę poprawkę.

RIRM

drukuj