fot. PAP/Marcin Bielecki

W Świnoujściu ruszyła budowa tunelu między wyspami Wolin i Uznam

Rozpoczęło się drążenie tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.

Świnoujście to jedyne w Polsce miasto położone na trzech wyspach – Uznam, Wolin i Karsibór. Jest to najdalej wysunięte na północny zachód miasto w kraju.

– Często mówimy, że tu w Świnoujściu Polska się zaczyna, że tu Polska się nie kończy, ona się tutaj zaczyna – przypomniał europoseł Joachim Brudziński.

To właśnie w Świnoujściu rozpoczęło się w piątek wiercenie tunelu. Tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin.

– Tego typu działania usprawnią przepływ osób zarówno na terenie Polski, jak i Polską a Niemcami stanowiąc łącznik integracyjny pomiędzy tymi dwoma państwami. Będzie to również ułatwienie dla naszych mieszkańców, którzy do tej pory mogli korzystać jedynie z połączenia promowego, próbując się przedostać z jednej wyspy na drugą – akcentował dr Tomasz Kopyściański, ekonomista.

Będzie to najdłuższa podwodna przeprawa w Polsce licząca 1484 metry. Ta inwestycja ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach – mówił wicepremier Jarosław Kaczyński.

– Dążenie do tego, by Polska była rzeczywiście w pełni jednolitym, zgodnie z konstytucją, państwem scalonym, zintegrowanym i silnym – powiedział Jarosław Kaczyński.

Gazoport, Baltic Pipe, a teraz tunel w Świnoujściu. Dodatkowo inwestycje infrastrukturalne. To właśnie one będą miały wpływ na rozwój gospodarczy Polski. Do tego potrzebne jest usprawnienie systemu transportowego.

– Centralny Port Komunikacyjny, Przekop na Mierzei Wiślanej czy też przekop łączący wysypy Wolin i Uznam w Świnoujściu są komplementarne, ponieważ stanowią o spójności polskiego systemu transportowego – zauważył dr Michał Tuszyński, ekonomista.

To szereg inwestycji, które mają wzmocnić polskie wybrzeże – ocenił premier Mateusz Morawiecki. To pokazuje, czym jest polska racja stanu.

– Naszym marzeniem jest również silne wybrzeże. Wybrzeże, które nie jest tylko oknem na świat, ale które integruje Polskę ze światem i wzmacnia nasze szanse rozwoju – ocenił Mateusz Morawiecki, premier RP.

Tunel drążyć będzie sprowadzony z Chin sprzęt. O wadze 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć 6 cm tunelu. W tym samym czasie będzie układała betonowe pierścienie obudowy. Według szacunków ułoży ok. 5-6 pierścieni na dobę, czyli przygotuje ok. 10-12 m tunelu.

TV Trwam News

 

drukuj