fot. AKSiM

W Kleszczowie odbyły się warsztaty dziennikarskie „Nowe widnokręgi – zrozumieć media”

W dniu 23 listopada w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Kleszczowie odbyły się warsztaty dziennikarskie zorganizowane przez Akademię Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. Spostrzeżeniami dzielą się uczestnicy warsztatów, którzy przygotowali poniższą relację.

Program warsztatów składał się z czterech odrębnych bloków. Pierwszym z nich był „Język obrazu”. Prowadzący dali uczniom szansę zobaczyć, jak w rzeczywistości wygląda praca w studiu telewizyjnym. Mieli okazję sprawdzić się w roli prezenterów, a także poznać działanie i znaczenie wozu satelitarnego. Obraz obserwowany w telewizji nie ma wiele wspólnego z tym, co dzieje się za kulisami. Uczestnicy przekonali się o tym osobiście, występując na green screenie, który przy wirtualnym wsparciu może stać się dowolnym tłem. Zebrani zaobserwowali jak istotne jest ustawienie kamery i wykadrowanie, które zupełnie może zmienić przekaz.

Po części wprowadzającej na temat podstaw przekazu telewizyjnego, rozpoczął się fragment rozważający znaczenie światła i cienia dla właściwego odbioru. Przy pomocy tych dwóch mediów można kompletnie zmienić wizerunek osoby filmowanej. Niezbędny przy występowaniu przed kamerą okazał się także makijaż, który „odmienił twarz” jednego z uczniów. Następnie publiczność usłyszała o „magii” montażu i jej mocy. Odpowiednie światło, dźwięk i obraz zmieniły statyczną, pozbawioną emocji scenę w barwne wyznanie miłości.

Kolejna część dotyczyła „świata dźwięku”. Rozpoczęła się od prezentacji słyszalności dźwięków o różnej częstotliwości. Wkrótce prowadzący pokazał, jak łatwo jest manipulować wywiadami i diametralnie zmieniać znaczenie wypowiadanych przez kogoś słów. Równie ważny jest akompaniament muzyki dodający głębi wypowiedzi i wzbudzający emocje. Początkowo słabe nagranie głosowe po odpowiedniej obróbce znacznie zwiększyło swoją jakość.

Na sam koniec usłyszeć można było na temat „słów druku”.  Uczniowie dowiedzieli się o kluczowych elementach, niezbędnych w tworzeniu i konstruowaniu ciekawych artykułów. Nauczyli się także jak odróżnić opinię od informacji i manipulację od perswazji.

Pomiędzy wykładami odbywały się aktywne przerwy. Podczas ich trwania każdy mógł obejrzeć od środka wóz transmisyjny lub skorzystać z fotobudki generującej gify, okularów 3D czy też profesjonalnej kamery.

Przez cały czas odbywania się zajęć szóstka z uczniów pracowała nad własnymi projektami. Zostali podzieleni na trzy dwuosobowe grupy, które zajmowały się kolejno wywiadami radiowymi, telewizyjnymi oraz pisaniem powyższego artykułu.

 

Miłosz Dylak/Tomasz Płomiński

drukuj