W ciągu 18 miesięcy powstanie studium wykonalności na zagospodarowanie żeglugowe Wisły
Połączenie Bałtyku z Morzem Czarnym może zmienić kierunek transportu i uczynić z Polski wielki hub przede wszystkim portowy – powiedział minister Marek Gróbarczyk w Gdańsku. Szef resortu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wziął udział w podpisaniu umowy na studium wykonalności Drogi Wodnej rzeki Wisły.
Rozwój wodnych dróg śródlądowych to jeden z priorytetów obecnego rządu.
– Strategia zakłada budowę dróg śródlądowych do roku 2020 z perspektywą do 2030 i to jest ten okres. W tym 2030 roku chcielibyśmy dokończyć tę inwestycję – tłumaczył szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Minister Marek Gróbarczyk powiedział, że umowa ta jest elementem realizacji założeń Strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce z 2016 r. Dodał, że dla portu w Gdańsku i całego Trójmiasta stwarza ona nowe perspektywy.
– Jest otwarciem nowego kierunku przede wszystkim wschodniego, a mówiąc wprost: połączeniem Bałtyku z Morzem Czarnym. To jest ten główny element, do którego dążymy i wydaje się, że może przekierunkować całkowicie transport i uczynić z Polski wielki hub transportowy, a przede wszystkim portowy. Chciałem bardzo serdecznie podziękować zarządowi, który doprowadził do podpisania tego studium. Ono ma kolosalne znaczenie, gdyż otwiera, przede wszystkim drogę finansowania, jak również modelu, który już będzie realizowany i utrzymywany przez przyszłe pokolenia – mówił Marek Gróbarczyk.
W zakresie drogi wodnej E-40 po Wiśle ministerstwo współpracuje z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Strategia dróg śródlądowych w Polsce, zakłada rozwój w oparciu o trzy podstawowe drogi wodne E-30 po Odrze, E-40 po Wiśle i E-70 po Warcie i Noteci. W 2018 r. w Szczecinie przedstawiono już model drogi po Odrze.
Wcześniej podpisana została konwencja AGN, która włączyła Polskę w system europejskich dróg śródlądowych i otworzyła możliwości – przede wszystkim finansowe – inwestycji.
RIRM