Volkswagen prowadził testy spalin na ludziach
Kolejny skandal z udziałem Volkswagena. Jak poinformowały „New York Times” i niemieckie: „Stuttgarter Zeitung” oraz „Suddeutsche Zeitung”, koncern prowadził testy spalin silników diesla na małpach i ludziach. W sprawę jest też zamieszany inny niemiecki potentat motoryzacyjny – Daimler. Oba koncerny przeprosiły już za swoje postępowanie.
Według gazet, Daimler, BMW, Volkswagen i Bosch powołały zespół naukowy, który miał badać wpływ spalin diesla na organizmy żywe. Testy na małpach przeprowadzano na uniwersytecie w Akwizgranie. Z kolei w jednej z tamtejszych klinik podobnej próbie poddano 25 osób, które wdychały dwutlenek azotu. Według Światowej Organizacji Zdrowia praktyki takie prowadzą do zapalenia oskrzeli, astmy, zakażeń dróg oddechowych i dewastują układy: oddechowy i krążenia.
„New York Times” poinformował również o badaniu przeprowadzonym w 2014 roku w laboratorium w USA, podczas którego 10 małp wdychało spaliny powstałe z silnika diesla, umieszczonego w popularnym Volkswagenie Beetle.
Władze Volkswagena wydały oświadczenie w sprawie publikacji.
– Przepraszamy za niewłaściwe postępowanie. Jesteśmy przekonani, że wybrane metody naukowe były błędne. Lepiej byłoby obejść się bez takich badań – napisało kierownictwo koncernu.
Daimler potępił, jak to ujęto, „przerażające metody naukowe”. BMW wyparło się udziału w projekcie, a Bosch poinformował, że wycofał się z niego już kilka lat temu.
Rzecznik prasowy rządu Niemiec Steffen Seibert oświadczył w Berlinie, że tego typu testy na ludziach i małpach są nie do zaakceptowania. O przekroczeniu etycznych granic mówiła także minister gospodarki Brigitte Zypries. Stephan Weil – premier Dolnej Saksonii, gdzie znajduje się główna siedziba Volkswagena, zażądał wyjaśnień od szefa rady nadzorczej firmy. Politycy zapowiadają pociągnięcie winnych do odpowiedzialności.
Zdaniem komentatorów to kolejna afera w niemieckiej branży samochodowej po fałszowaniu przez Volkswagena danych o emisji spalin, ujawnionym w 2015 r. Koncern z Wolfsburga zainstalował oprogramowanie do fałszowania poziomu emisji spalin w 11 milionach pojazdów z silnikiem diesla.
polskieradio.pl/RIRM