UOKiK ostrzega przed nierzetelnymi stronami internetowymi
Jest pierwsze ostrzeżenie konsumenckie UOKIK-u. Dotyczy ono stron internetowych: ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, oferty.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu, top-gratka.pl, na których zamieszczane są ogłoszenia dotyczące nieruchomości.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w swoim komunikacie poinformował, że te strony mogą powodować znaczne straty dla klientów. Ostrzeżenie jest odpowiedzią na sygnały dotyczące stosowania niezgodnych z prawem praktyk, jakie docierają do Urzędu.
Dorota Grudzień-Barbachowska z UOKiK w Warszawie przypomina, że od grudnia 2014 r przedsiębiorca ma obowiązek informowania klienta, iż usługa, z której korzysta wiąże się z kosztami. Tak się jednak nie dzieje w przypadku stron, o których mowa w ostrzeżeniu.
– Konsument wchodzi na stronę, wypełnia formularz zgłoszeniowy, akceptuje regulamin i wciska przycisk „zgłoś ofertę”. Usługa, zgodnie z informacjami na stronach, jest bezpłatna przez trzy miesiące. Konsumenci natomiast nie są informowani w sposób właściwy, że po trzech miesiącach usługa staje się odpłatna, a mówimy tu o wysokich kwotach – ok. 500 zł za miesiąc wykonywania takiej usługi. Natomiast klienci o fakcie odpłatności dowiadują się z kierowanych do nich wezwań do zapłaty. Wezwania skierowane przez przedsiębiorcę, w większości przypadków nie mają jednak mocy prawnej, a to dlatego, że skuteczne zawarcie umowy przez internet następuje jedynie w sytuacji, gdy przycisk służący do zgłoszenia zamówienia opatrzony jest jednoznaczną informacją, że umowa jest odpłatna – podkreśla Dorota Grudzień-Barbachowska.
Jest to pierwsze ostrzeżenie konsumenckie UOKiK. Zgodnie z prawem urząd może je stosować, gdy uzna, że przedsiębiorca dopuszcza się nielegalnej praktyki, która może narazić konsumentów na znaczne straty finansowe.
Urząd – poza ostrzeżeniem – nałożył na przedsiębiorcę prowadzącego strony karę w wysokości ponad 21 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna. Można się od niej odwołać do sądu.
RIRM