[TYLKO U NAS] K. Drzazga: Połącznie stanowisk promowych 5 i 6 Terminala Promowego w Świnoujściu pozwoli na obsługę dużo większych jednostek

Połączenie dwóch części, stanowiska nr 5 i nr 6, spowoduje, że łączna długość stanowiska dojdzie prawie do 300 metrów. Pozwoli to na obsługę dużo większych jednostek, co jest rzeczą niezwykle istotną, ponieważ zwiększają się nasze przeładunki, co nas bardzo cieszy – mówił w czwartkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja Kazimierz Drzazga, wiceprezes Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście. 

W Świnoujściu podpisano w czwartek umowę na przystosowanie infrastruktury terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego. Po przebudowie terminal będzie mógł obsługiwać promy i statki pasażerskie o długości do 270 m. Terminal w Świnoujściu przebuduje firma Budimex. Modernizacja będzie kosztować blisko 200 mln zł netto. Ma potrwać do końca 2021 r.

– Połączenie dwóch części, stanowiska nr 5 i nr 6, spowoduje, że łączna długość stanowiska dojdzie prawie do 300 metrów. Pozwoli to na obsługę dużo większych jednostek, co jest rzeczą niezwykle istotną, ponieważ zwiększają się nasze przeładunki, co nas bardzo cieszy. Jest wykonywanych szereg inwestycji – to stosowny podest, żeby można było obsłużyć. A transport intermodalny to jest nic innego, jak transport łączony, np. z kolejowego na morski, z morskiego na lądowy i vice versa. To też duże możliwości, ponieważ jest możliwość obsługi samych naczep, że samochód nie musi czekać, przedsiębiorca nie traci pieniędzy, środków, nie jest trzymany kierowca w Świnoujściu. Można zrobić więcej, dużo i sprawnie – podkreślił Kazimierz Drzazga.

W Świnoujściu powstanie również terminal kontenerowy. Gość „Aktualności dnia” wskazał, że jest to potrzebna inwestycja, gdyż obecnie od portów Trójmiasta do Hamburga nie ma głębokowodnego, hubowego terminala kontenerowego.

– Dlaczego akurat Świnoujście, dlaczego akurat w tym miejscu? Bardzo prosta przyczyna – potrzebne są odpowiednie głębokości. W tej chwili bez problemów możemy uzyskać w Świnoujściu 14,5 metra głębokości na podejściu, z perspektywą do 17 metrów. Kolejny temat to obrotnica. Kontenerowce są statkami o dużej długości. To są statki nawet do 400 metrów. Wewnątrz obecnie istniejącego portu w Świnoujściu taki statek, gdzie obrotnica wynosi 300 metrów, nie byłby w stanie się obrócić. Wychodzimy więc w morze, nie zabieramy lądu. Potężna obrotnica 800 metrów, to głębokość – obecnie bez większych problemów uzyskujemy – 14,5 metra, docelowo do 17 metrów, więc największe statki oceaniczne, które są w stanie sforsować Cieśninę Duńską, mogą być u nas obsługiwane – zaznaczył.

Inwestycja w rozwój infrastruktury portu w Świnoujściu jest konieczna, aby zwiększyć jego możliwości. To ważna kwestia, gdyż gospodarka morska przynosi duży dochód Skarbowi Państwa – wyjaśnił wiceprezes Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście.

– Te cztery porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej: Szczecin, Świnoujście, Gdynia i Gdańsk w roku ubiegłym do Skarbu Państwa z akcyzy, podatków, VAT-u i różnego rodzaju opłat łącznie wprowadzili ponad 40 mld złotych. Widzimy, że gospodarka morska, dynamicznie się rozwijająca, to jest kura znosząca złote jaja. Nie możemy pozwolić sobie na to, żeby ilość polskiego ładunku szła przez port w Hamburgu. (…) Póki co takiego portu u nas jeszcze nie ma. (…) Ten port, tak istotny dla morskiej gospodarki Polski, musi w tym miejscu jak najszybciej powstać – akcentował Kazimierz Drzazga.

Konkurencja ze strony Niemiec za pomocą pewnych osób, mediów próbuje przekonać społeczeństwo w Polsce, aby wyrażało sprzeciw wobec dużych inwestycji portowych. Tak było m.in. w przypadku budowy gazoportu w Świnoujściu – przypomniał gość „Aktualności dnia”.

– Byłem świadkiem tego, co się dzieje na plażach, jak ludzie dali się zmanipulować, jak dano się ustawić przeciwko budowie gazoportu. Dzisiaj ten gazoport jest kurą znoszącą złote jaja. Olbrzymie podatki, które wpływają do miasta Świnoujście, żadnych pyłów, żadnych smrodów, żadnych zakłóceń w funkcjonowaniu organizmu miasta i uszczerbku na przyrodzie. Ba, olbrzymie gazowce wpływające do Świnoujścia są wielką atrakcją dla osób przyjezdnych. Całe wycieczki przychodzą i oglądają te olbrzymie statki. Podobnie będzie z kontenerowcami – powiedział.

Całą rozmowę z Kazimierzem Drzazgą w „Aktualnościach dnia” można odsłuchać [tutaj].

radiomaryja.pl

drukuj