„Tydzień ulgi” z myślą o uczniach wracających do szkoły
Brak sprawdzianów, odpytywania i zadań domowych – do tego w pierwszym tygodniu powrotu uczniów do szkół zachęca Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – w ramach kampanii „Tydzień ulgi”.
Psychologowie wielokrotnie zwracali uwagę, że pandemia i izolacja społeczna są trudnym czasem dla młodzieży.
Pomysłodawcy „Tygodnia ulgi” z UJ zwrócili się z prośbą do dyrekcji i kadry pedagogicznej w całym kraju, aby w pierwszym tygodniu powrotu do szkół zwolnić uczniów ze sprawdzianów, odpytywania i zadań domowych. Ma to obniżyć stres młodzieży i nauczycieli.
Dr hab. Aleksandra Gruszka-Gosiewska, która – wraz z dr hab. Magdaleną Śmieją-Necką – zainicjowała kampanię, zaznaczyła, że psychologia oferuje narzędzia pozwalające lepiej odnaleźć się w trudnej sytuacji, ale np. nauczenie się radzenia ze stresem, to – jak zauważyła – proces długi.
„Tymczasem potrzebna jest natychmiastowa realna ulga. Tydzień może wydawać się krótkim okresem, ale jest wymierny. Dlatego proponujemy udział w akcji >>Tydzień ulgi<<. I gorąco zachęcamy do udziału w niej szkoły w całej Polsce” – powiedziała cytowana w informacji przesłanej w czwartek przez biuro prasowe UJ.
Z kolei dr hab. Magdalena Śmieja-Necka przywołała m.in. raport Polskiej Akademii Nauk.
„Młodzież cierpi m.in. z powodu destabilizacji życia rodzinnego, braku kontaktu z rówieśnikami, zwiększonego stresu i braku wsparcia ze strony najbliższych” – wyliczała.
Psychologowie są zgodni, ze nasilił się problem objawów depresyjnych u dzieci.
„Statystki nie wyłapują skali dramatu. A z badan wiemy także, ze nauka w stresie jest nieefektywna – zamiast rozumienia, uczymy się raczej sztywnych reakcji – to tzw. kucie na pamięć” – zauważyła naukowiec z UJ.
Zgodnie z zapowiedziami rządu od 4 maja wszystkie dzieci z klas I-III wrócą do szkół. Od 15 maja zajęcia hybrydowe będzie miała młodzież z klas IV-VIII szkól podstawowych i szkól ponadpodstawowych. Od 29 maja nastąpi powrót wszystkich uczniów do szkól już w pełnym systemie stacjonarnym.
W tym roku szkolnym naukę stacjonarna w klasach I-III po raz pierwszy zawieszono na początku listopada. W styczniu uczniowie tych klas wrócili do nauki stacjonarnej, która ponownie została zawieszona od 22 marca. Uczniowie z klas IV-VIII szkól podstawowych i ponadpodstawowych uczą się zdalnie nieprzerwanie od 26 października ub.r.
PAP