fot. pixabay.com

Spółka CPK: w 2021 roku około 90 mln złotych wyniosły koszty operacyjne

W 2021 roku około 90 mln złotych wyniosły koszty operacyjne spółki Centralny Port Komunikacyjny wobec około 51 mln złotych w 2020 roku – podano w sprawozdaniu spółki za ubiegły rok. Na koniec 2021 roku CPK zatrudniała 490 osób; średnie wynagrodzenie brutto pracowników wynosiło około 13 tys. złotych, a zarządu około 2 mln złotych.

W sprawozdaniu zarządu z działalności spółki CPK od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku podano, że „jako spółka celowa powołana do realizacji Programu CPK, w okresie sprawozdawczym nie osiągała przychodów z tytułu prowadzonej działalności, jednocześnie generując koszty w związku z przygotowaniem do realizacji nałożonych celów inwestycyjnych”.

W 2021 roku spółka była finansowana ze środków własnych, czyli ze środków uzyskanych z dokapitalizowania: w wysokości 300.000.000 złotych przez Skarb Państwa 18 lipca 2019 roku oraz w wysokości 2 220 740 700,00 złotych przez Skarb Państwa 18 czerwca 2021 roku poprzez obligacje skarbowe z datą wymagalności 25.04.2023 roku .

Jak podano w sprawozdaniu, koszty działalności operacyjnej spółki w 2021 roku opiewały na 89 mln 909 tys. 398,01 złotych; w 2020 roku było to 51 mln 744 tys. 850,45 złotych.

„Zmiana wysokości poniesionych kosztów wynika przede wszystkim z prowadzenia intensywnej działalności w roku 2021, zarówno pod względem operacyjnym, jak i organizacyjnym, co wiązało się między innymi z wysokim przyrostem zatrudnienia” – napisano.

Jak dodano, od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku główną pozycją kosztów były wynagrodzenia i związane z nimi wydatki na ubezpieczenia społeczne oraz szkolenia.

„W analizowanym okresie koszty te wyniosły łącznie 59,2 mln złotych i stanowiły 66 procent wszystkich kosztów działalności operacyjnej poniesionych przez Spółkę (75 procent w roku poprzednim). Koszty usług obcych wyniosły 17,2 mln złotych stanowiąc 19 procent ogólnych kosztów Spółki (20 procent w roku poprzednim) i obejmowały przede wszystkim koszty doradztwa (zarówno biznesowego, jak i technicznego oraz prawnego), a także koszty związane z marketingiem i PR oraz koszty wynajmu powierzchni biurowej” – podano.

Koszty amortyzacji stanowiły 4 procent (2 procent w roku poprzednim) łącznych kosztów spółki i dotyczyły głównie kosztów zakupionego sprzętu komputerowego oraz oprogramowania. Zwiększeniu uległa kwota podatków i opłat do poziomu 7 procent (1 procent w roku poprzednim).

Przychody w 2021 roku wyniosły 215 497,68 złotych wobec 2 305 441,25 w 2020 roku.

W sprawozdaniu poinformowano, że w 2021 roku „w związku ze stale zwiększającym się zakresem działania Spółki, rosnącą liczbą realizowanych zadań i projektów oraz rosnącym zaawansowaniem przygotowania do realizacji Programu CPK zatrudnienie na dzień 31.12.2021 roku wyniosło 490 osób”. Na koniec 2020 roku były to 254 osoby.

System wynagrodzeń w spółce opiera się na wynagrodzeniu zasadniczym i uwzględnia możliwość przyznania premii.

„Średnie wynagrodzenie brutto pracowników w 2021 roku wynosiło 13.212 złotych (w 2020 – 14.481 złotych), co jest związane z budową wysokiej klasy zespołu specjalistów o eksperckim poziomie wiedzy i doświadczenia zawodowego. Średnie wynagrodzenie brutto w 2021 roku spadło o 9 procent (1.269 złotych) w porównaniu ze średnim wynagrodzeniem brutto w roku poprzednim” – napisano.

W 2021 roku wynagrodzenia zarządu spółki wyniosły 2.062.000,00 złotych, w tym: wynagrodzenia stałe – 1.930.000,00 złotych i odprawy – 132.000,00 złotych. Wynagrodzenia rady nadzorczej wyniosły 144.712,40 złotych. W 2021 roku, zgodnie ze stanem na koniec grudnia 2021 roku, zarząd liczył trzy osoby na czele z jego prezesem Mikołajem Wildem. W ubiegłym roku trzy osoby opuściły zarząd.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy „Solidarność”, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie około 300 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK ma powstać również Airport City.

PAP

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl