fot. PAP/Paweł Supernak

Sejm: Prace nad budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy ws. budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r. Koszt budowy to ok. 880 mln zł.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga.

Wiceminister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Paweł Brzezicki podkreślał, że za realizacją przedsięwzięcia przemawia kwestia bezpieczeństwa państwa. Jednocześnie zapewniał, że inwestycja nie zagraża środowisku naturalnemu.

Jeżeli chodzi o ogólny system ekologiczny czy równowagę systemu ekologicznego, to zostanie ona znacznie polepszona przez napływ świeżej wody z Bałtyku. Inwestycja realizowana jest z uwagi na nadrzędny interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności państwa. Realizacje jej zapewni m.in. swobodny dostęp do portów Zalewu Wiślanego oraz rozszerzenie wachlarza działań jednostek sił zbrojnych RP, co jest istotne z punktu widzenia zapewnienia obronności państwa. Powstanie drogi wodnej podlegającej w całości polskiej jurysdykcji będzie również gwarancją swobodnej żeglugi dla statków wszystkich bander do portu w Elblągu oraz innych portów Zalewu Wiślanego – wskazał Paweł Brzezicki.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał ponad 1 km  długości i 5 m głębokości. Najprawdopodobniej przekop będzie zlokalizowany w Nowym Świecie. Obecnie jedyna droga wodna dla statków morskich z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej biegnie przez Cieśninę Pilawską. Jest ona położona w Obwodzie Kaliningradzkim, który jest rosyjską eksklawą.

RIRM

drukuj