źródło Biuro RPD

Rzecznik Praw Dziecka pisze do ministra nauki: Trzeba zmienić kształcenie nauczycieli

Rzecznik praw dziecka Mikołaj Pawlak wystąpił do ministra nauki Wojciecha Murdzka z propozycją zmian w systemie kształcenia przyszłych pedagogów. Zdaniem RPD sposób traktowania dzieci przez niektórych nauczycieli narusza postanowienia Konwencji o prawach dziecka.

„Tylko w 2019 roku Rzecznik Praw Dziecka został poinformowany o 326 postępowaniach wyjaśniających prowadzonych wobec nauczycieli z powodu naruszenia praw i dobra dziecka, z czego 257 spraw zostało skierowanych przez rzeczników dyscyplinarnych do dalszego badania w komisjach dyscyplinarnych” – napisał Mikołaj Pawlak w wystąpieniu generalnym do ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

Wskazał, że postępowania wyjaśniające wobec nauczycieli dotyczyły m.in.: uderzenia ręką ucznia w głowę podczas zajęć w świetlicy szkolnej; prezentowania dzieciom treści pornograficznych, również poza szkołą; stosowania przemocy fizycznej i psychicznej (uderzenie, szarpanie, wyzywanie); spowodowania urazu głowy – silnie krwawiącej rany w wyniku rzucenia przez nauczyciela w dziecko reklamówką z ciężkimi rzeczami w środku; szarpania za włosy i uszy; zaklejania dziecku ust taśmą.

„Opisane przypadki nie powinny się zdarzyć. Jednak się zdarzyły i są dowodem na to, że sposób traktowania dzieci przez niektórych nauczycieli narusza postanowienia Konwencji o prawach dziecka” – stwierdził rzecznik praw dziecka.

Jego zdaniem naprawianie problemu należy zacząć od podstaw – od systemu kształcenia przyszłych pedagogów. Rzecznik podkreślił, że to nauczyciel jest w szkole dla dziecka.

„Dlatego każde z działań, które podejmuje, ma służyć jego rozwojowi. A dziecko – ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną – wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej. Niestety, sprawy, które trafiają do mojego biura, pokazują deficyty dorosłych, których opiece dzieci są powierzane” – zaznaczył Mikołaj Pawlak.

I dodał: „Nie ulega wątpliwości, że właściwe rozumienie powinności zawodowych przez nauczyciela może mieć miejsce wtedy, gdy on sam zna i uznaje uniwersalne wartości moralne, jest świadomy spoczywającej na nim odpowiedzialności”.

Rzecznik w swoim wystąpieniu przedstawił ministrowi propozycje zmian. Zaproponował na początek uzupełnienie przepisów rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela o obowiązek uwzględnienia przez uczelnie odrębnych zajęć z zakresu edukacji włączającej w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego dla nauczycieli przedmiotu.

Mikołaj Pawlak zaproponował także wprowadzenie w szerszym zakresie treści związanych z odpowiedzialnością dyscyplinarną nauczycieli.

„Rozpoczynający pracę pedagog powinien znać konsekwencje podejmowania działań, które naruszają prawa i dobro dziecka” – przekonywał.

RPD zwrócił się do ministra nauki o gruntowną analizę tego problemu oraz podjęcie działań zmierzających do wdrożenia właściwych standardów przygotowania studentów kierunków nauczycielskich do wykonywania zawodu.

Resort nauki ma 30 dni, by odpowiedzieć na pismo rzecznika.

PAP

drukuj