fot. flickr.com

Rekordowa liczba 2,152 mln osób zwiedziła w ub.r. Muzeum Auschwitz

2,152 mln osób z całego świata zwiedziło w ub.r. miejsce pamięci, które obejmuje tereny byłego niemieckiego obozu Auschwitz. To o prawie 50 tys. więcej niż w dotychczas rekordowym 2017 r – poinformowało w piątek biuro prasowe Muzeum Auschwitz.

Najliczniejszą grupę zwiedzających stanowili Polacy – 405 tys. Liczba ta była jednak mniejsza w porównaniu z rokiem wcześniejszym o 93 tys. W czołówce krajów znalazły się także: Wielka Brytania – 281 tys., Stany Zjednoczone – 136 tys., Włochy – 116 tys., Hiszpania – 95 tys. i Niemcy – 76 tys.

Muzeum poinformowało, że w 2018 r. znacząco wzrosła liczba odwiedzających z Portugalii – o 36 proc. Przyjechało natomiast mniej Chińczyków – o 23 proc. oraz Izraelczyków – o 21 proc.

Placówka podała, że aż 80 proc. zwiedziło były KL Auschwitz z jednym z ponad 320 przewodników-edukatorów Muzeum.

„Tak duży odsetek tych, którzy decydują się poznać historię Auschwitz w grupach oprowadzanych przez przewodników ma bardzo duże znacznie. To najbardziej wartościowa forma zwiedzania dająca nie tylko dużo głębszą wiedzę i zrozumienie, ale także pozwalająca zadawać wchodzić w dialog, dopytywać się o wybrane aspekty tej dramatycznej historii. Żaden automatyzm, żadna forma drukowana ani żaden sprzęt elektroniczny nie zastąpi ludzkiego kontaktu w czasie wizyty tak trudnej, zarówno pod względem informacji, jak i emocji” – powiedział dyrektor Muzeum Auschwitz Piotr Cywiński.

Paweł Sawicki z biura prasowego placówki zaznaczył, że na zwiedzanie z przewodnikiem decyduje się także wiele osób, które przyjeżdżają do Muzeum indywidualnie.

„W specjalnie organizowanych grupach, w dziewięciu językach, oprowadzono w ub.r. ponad 346 tys. osób” – dodał Paweł Sawicki.

Paweł Sawicki podkreślił, że zainteresowaniem cieszą się również tzw. tury studyjne, czyli pogłębione zwiedzanie dla odwiedzających indywidualnych. Poszerzone jest ono m.in. o bloki rezerwatowe 2 i 3 w byłym obozie Auschwitz I oraz budynek tzw. sauny i rejon ruin komór gazowych i krematoriów IV i V w byłym obozie Auschwitz II-Birkenau.

„Liczne zorganizowane grupy młodzieży decydują się na poznanie historii w ramach pobytów studyjnych. Poza zwiedzaniem Miejsca Pamięci w bardzo wielu specjalistycznych wariantach obejmują one dodatkowe zajęcia edukacyjne, wykłady czy warsztaty organizowane przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście. Ponad 80 proc. uczestników pobytów studyjnych to osoby z zagranicy” – wskazał Paweł Sawicki.

Muzeum podkreśliło w komunikacie, że w minionym roku dla ważną częścią aktywności placówki były specjalistyczne projekty edukacyjne. W 2018 r. we wszystkich programach Centrum Edukacji wzięło udział ponad 17 tys. uczestników. Koordynowało ono też działania ponad 450 wolontariuszy, praktykantów i stażystów z całego świata, którzy poprzez pomoc w codziennej pracy Muzeum poznają Miejsce Pamięci i jego historię”.

Ważną częścią przekazu bezpośredniego są media społecznościowe, których siła przekazu wciąż rośnie. Dzięki nim każdego dnia w przestrzeni wirtualnej pojawiają się m.in. informacje historyczne, fotografie, opisy najważniejszych wydarzeń w Miejscu Pamięci. Ponad 275 tys. obserwuje konto Muzeum na Twitterze, ponad 265 tys. osób korzysta z muzealnego profilu na Facebooku, a 44 tys. na Instagramie. W 2018 r. na stronie www.auschwitz.org odnotowano ponad 27 mln odsłon.

PAP/RIRM

drukuj