Prof. P. Czarnek: Do nauczania wprowadzane będą elementy nauczania historii lokalnej
Do nauczania historii w szkołach będą wprowadzane elementy historii lokalnej, co też ujęto w Polskim Ładzie – powiedział prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki. W ramach zajęć mowa będzie nie tylko o bohaterach walczących, ale też o tych, „którzy tworzyli Rzeczpospolitą” – dodał.
Prof. Przemysław Czarnek, szef resortu edukacji i nauki, powiedział w Telewizji Republika, że w Polskim Ładzie jest dwadzieścia punktów, dotyczących edukacji. Poinformował, że przed ogłoszeniem Polskiego Ładu w resorcie edukacji i nauki odbyło się spotkanie „z wybitnymi profesorami historii i języka polskiego – polonistami”, którzy piszą podręczniki do klas IV szkół ponadpodstawowych.
„Zespoły programowe, które będą pracować nad korektami podstawy programowej, będą musiały to uwzględniać, tak żeby te okresy historyczne w nauce historii i języka polskiego rzeczywiście się pokrywały” – mówił.
W jego ocenie ułatwiałoby to edukacje młodzieży szkolnej.
Prof. Przemysław Czarnek zapowiedział, że do czerwca zespół ekspertów zakończy prace nad częścią ogólną podstawy programowej, a później przejdzie do części szczegółowej.
Szef MEiN powiedział również, że do historii będą wprowadzane elementy historii lokalnej, co też ujęto w Polskim Ładzie.
„Tej historii lokalnej dzieci i młodzież nie znają – historii własnych miejscowości, własnych gmin, własnych ochotniczych straży pożarnych, własnej administracji państwowej, samorządowej i kościelnej. Jest wielu bohaterów z naszych miejscowości, których po prostu nie znamy dzisiaj, a z których moglibyśmy być dumni i moglibyśmy iść ich śladami” – podkreślił.
Wskazał, że nauczać można byłoby nie tylko o bohaterach walczących w wojnach, ale również tych, którzy „tworzyli Rzeczpospolitą”.
Minister powiedział, że w ramach Polskiego Ładu powstaną centra dziecka i rodziny.
„Czyli wzmocnienie rodziny, rozwinięcie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych i objęcie pomocą edukacyjną również, ale tą taką rehabilitacyjną w pełnym tego słowa znaczeniu i w szerokim zakresie dzieci niepełnosprawne od początku ich życia” – mówił.
Minister zaznaczył, że w Polskim Ładzie jest „duża część poświęcona rozwojowi szkolnictwa zawodowego”.
PAP